Skip over navigation | Sla menu over

Een Collectie Verrijkt door Peter Hecht

De zalen

Zaal 1: Inleiding

Zaal 1: Inleiding

Zaal 1: Inleiding

Toen Museum Boijmans in 1935 werd geopend, was het een van de beste museumgebouwen van zijn tijd. In de tussentijd is er veel veranderd.

Bezoek zaal

Zaal 2: De kunst van het kiezen

Zaal 2: De kunst van het kiezen

Zaal 2: De kunst van het kiezen

In deze zaal zijn een paar werken gehangen die in de presentatie niet mee mochten doen. Te groot, te klein, niet eigenhandig. Of: wel in de voorselectie maar uiteindelijk geschrapt.

Bezoek zaal

Zaal 3: Religieuze kunst wordt kunst

Zaal 3: Religieuze kunst wordt kun...

Zaal 3: Religieuze kunst wordt kunst

Eind negentiende eeuw veranderde er veel in de beleving van religieuze kunst. Verzamelaars kregen belangstelling voor de vroege schilderkunst en in menig altaar werd de zaag gezet.

Bezoek zaal

Zaal 4: Devotie thuis en onderweg

Zaal 4: Devotie thuis en onderweg

Zaal 4: Devotie thuis en onderweg

Al vroeg werd er naast het grote werk voor kloosters en kerken ook op klein formaat geschilderd, voor de devotie thuis of voor gebruik op reis.

Bezoek zaal

Zaal 5: De uitvinding van de olieverf

Zaal 5: De uitvinding van de oliev...

Zaal 5: De uitvinding van de olieverf

Rond 1400 werd in de Vlaanderen de olieverf uitgevonden. Dit veroorzaakte een revolutie in de schilderkunst.

Bezoek zaal

Zaal 6: Kunst is grensoverschrijdend

Zaal 6: Kunst is grensoverschrijde...

Zaal 6: Kunst is grensoverschrijdend

De kunst was lang geleden al een internationale aangelegenheid, en als de kunstenaars zelf niet reisden, deed hun werk dat wel.

Bezoek zaal

Zaal 7: De gelijktijdigheid van generaties

Zaal 7: De gelijktijdigheid van ge...

Zaal 7: De gelijktijdigheid van generaties

Er zijn altijd mensen van zestig, veertig en twintig die tegelijk naast elkaar bestaan en kunst maken. In deze zaal ziet u drie generaties.

Bezoek zaal

Zaal 8: Bijzonder Hollands repertoire

Zaal 8: Bijzonder Hollands reperto...

Zaal 8: Bijzonder Hollands repertoire

Het eigen landschap, bloemen uit alle seizoenen, kostbare schelpen; in de Hollandse Gouden Eeuw was de hele zichtbare wereld de moeite waard.

Bezoek zaal

Zaal 9: Perspectief en natuurbeleving

Zaal 9: Perspectief en natuurbelev...

Zaal 9: Perspectief en natuurbeleving

Het perspectief van Saenredam, de overweldigende natuur in de landschappen van Van Ruisdael: De vindingrijkheid van de 17de-eeuw verbaast nog steeds.

Bezoek zaal

Zaal 10: Rembrandt en de kleine meesters

Zaal 10: Rembrandt en de kleine me...

Zaal 10: Rembrandt en de kleine meesters

Boijmans heeft van bijna alle grote namen topwerk in de collectie, maar ook de kleine meesters hebben zo nu en dan iets bijzonders gepresteerd.

Bezoek zaal

Zaal 11: Het zogenaamd 'moderne' tafereel

Zaal 11: Het zogenaamd 'moder...

Zaal 11: Het zogenaamd 'moderne' tafereel

In de zeventiende eeuw ontstond het moderne tafereeltje, later genrestuk genoemd. Dit liet een (fictief) beeld van de eigen tijd en omgeving zien.

Bezoek zaal

Zaal 12: Wie niet mee mochten doen

Zaal 12: Wie niet mee mochten doen

Zaal 12: Wie niet mee mochten doen

Zij die hun eigen land hadden geschilderd, werden opgenomen in het overzicht van de Hollandse schilderkunst, italianisanten mochten niet mee doen.

Bezoek zaal

Zaal 13: Rubens, Van Dyck, Murillo

Zaal 13: Rubens, Van Dyck, Murillo

Zaal 13: Rubens, Van Dyck, Murillo

De Hollandse schilderkunst werd overwegend voor de vrije markt en niet in opdracht gemaakt, elders zag het er heel anders uit.

Bezoek zaal

Zaal 14: Van der Vorm koopt voor Rotterdam

Zaal 14: Van der Vorm koopt voor R...

Zaal 14: Van der Vorm koopt voor Rotterdam

Directeur Hannema van Museum Boijmans haalde in 1939 de verzamelaar Van der Vorm over om enkele topstukken uit de collectie Cook te kopen.

Bezoek zaal

Zaal 16: De collectie Bloch

Zaal 16: De collectie Bloch

Zaal 16: De collectie Bloch

De verzameling van Boijmans is grotendeels op geschenken van particulieren gebaseerd. Bloch was zo'n particulier. Een selectie uit zijn collectie.

Bezoek zaal

Zaal 17: Buitenlandse kunst in Nederland

Zaal 17: Buitenlandse kunst in Ned...

Zaal 17: Buitenlandse kunst in Nederland

Het is een raadsel waarom in Nederland zo weinig buitenlandse kunst aanwezig is. Misschien heeft de Hollandse handelsgeest daar iets mee te maken?

Bezoek zaal

Zaal 18: De 18de eeuw

Zaal 18: De 18de eeuw

Zaal 18: De 18de eeuw

De 18de eeuw verhief de oudheid meer dan ooit tot norm, maar bracht ook de lichtvoetigheid van de rococo.

Bezoek zaal

Zaal 19: Romantiek, maar niet teveel

Zaal 19: Romantiek, maar niet teve...

Zaal 19: Romantiek, maar niet teveel

De Romantiek werd in Nederland gekenmerkt door bescheidenheid. Waar in andere landen de romantische idealen in de 19de eeuw door velen werden omarmd lieten Nederlandse schilders zich maar langzaamaan verleiden.

Bezoek zaal

Zaal 20: Het realisme in Frankrijk

Zaal 20: Het realisme in Frankrijk

Zaal 20: Het realisme in Frankrijk

Dat de Franse realisten in de 17de-eeuwse Hollanders hun voorbeeld zagen is niet vreemd, ook de Hollanders schilderden hun eigen tijd en wereld.

Bezoek zaal

Zaal 21: De Haagse School

Zaal 21: De Haagse School

Zaal 21: De Haagse School

Met deze schilders beschikten we voor het eerst sinds de 17de eeuw over kunstenaars die zich internationaal met hun beste tijdgenoten konden meten.

Bezoek zaal

Zaal 22: Breitner en Van Gogh

Zaal 22: Breitner en Van Gogh

Zaal 22: Breitner en Van Gogh

Breitner zag niks in Van Goghs kunst, dat is hem ook niet kwalijk te nemen als je diens vroegere, sombere en technisch onbeholpen werk ziet.

Bezoek zaal

Zaal 23: Impressionisme

Zaal 23: Impressionisme

Zaal 23: Impressionisme

Terwijl schilders in Nederland nog vasthielden aan hun donkere palet, hadden hun Franse tijdgenoten andere mogelijkheden voor licht en kleur ontdekt.

Bezoek zaal

Zaal 25: Expressionisme

Zaal 25: Expressionisme

Zaal 25: Expressionisme

Hier is het afgelopen met de frisse lucht van het impressionisme. Deze kunstenaars stellen de mens centraal en overdrijven om te worden gehoord.

Bezoek zaal

Zaal 26: Terzijde van het rumoer

Zaal 26: Terzijde van het rumoer

Zaal 26: Terzijde van het rumoer

In deze zaal zien we een aantal uitmuntende kunstenaars die niet zomaar in een hokje of bij een stroming te voegen zijn.

Bezoek zaal

Zaal 27: De rol van de verzamelaar

Zaal 27: De rol van de verzamelaar

Zaal 27: De rol van de verzamelaar

Veel werken in deze zaal werden door particulieren geschonken, anderen werden door welwillende verzamelaars voor een vriendenprijsje verkocht.

Bezoek zaal

Zaal 28: Willem van der Vorm 1

Zaal 28: Willem van der Vorm 1

Zaal 28: Willem van der Vorm 1

Zaal 28: De kunstliefde van Van der Vorm ging aanvankelijk uit naar de schilders van Barbizon en de Haagse School. Later ook naar hun 17de-eeuwse voorgangers.

Bezoek zaal

Zaal 29: Willem van der Vorm 2

Zaal 29: Willem van der Vorm 2

Zaal 29: Willem van der Vorm 2

Bezoek zaal

Zaal 31: De avant-garde

Zaal 31: De avant-garde

Zaal 31: De avant-garde

In nazi-Duitsland werd de avant-garde bestempeld als ‘ontaard’. Na de oorlog keerde het tij: de gesmade avant-garde werd in ere hersteld.

Bezoek zaal

Zaal 32: Figuratieven van betekenis

Zaal 32: Figuratieven van betekeni...

Zaal 32: Figuratieven van betekenis

In de figuratieve schilderkunst zijn in Nederland en elders een aantal onderling verwante kunstenaars actief geweest. Hier worden ze samen getoond.

Bezoek zaal

Zaal 34 en 35: Zwaartepunt Surrealisme

Zaal 34 en 35: Zwaartepunt Surreal...

Zaal 34 en 35: Zwaartepunt Surrealisme

Topstukken in hun soort, wie ze niet eerder gezien heeft, zal ze niet licht meer vergeten.

Bezoek zaal

Zaal 36: Geen plaats voor eigentijds

Zaal 36: Geen plaats voor eigentij...

Zaal 36: Geen plaats voor eigentijds

Het oude Boijmans is te klein om ook de kunst van na 1945 te laten zien, de verzameling is daarvoor in de loop der jaren te groot geworden.

Bezoek zaal