Skip over navigation | Sla menu over

Waarom gesteund?

4 april 2017: Nationaal Glasmuseum Leerdam presenteert een zeldzaam glazen sculptuur van Lucienne Bloch

Waarom gesteund door de Vereniging Rembrandt: De van oorsprong Zwitserse, in Parijs opgeleide beeldhouwster Lucienne Bloch (1905-1999) heeft aan het eind van de jaren twintig van de vorige eeuw verschillende glasobjecten voor de Glasfabriek Leerdam ontworpen. De meeste van haar ontwerpen bleken zeer populair en bleven daardoor tot eind jaren zeventig in productie. Het vrouwenkopje dat nu is aangekocht door het Nationaal Glasmuseum is het allereerste ontwerp dat Bloch in 1929 voor de Glasfabriek maakte. Terwijl latere ontwerpen van Bloch vooral werden uitgevoerd in een gangbare persglastechniek, werd het vrouwenkopje uitgevoerd in een moeilijke en kostbare ‘holle’ glasblaastechniek, waarbij het glas op een holle wijze wordt geblazen in een metalen mal. Dit vrouwenkopje is een zeldzaam voorbeeld van deze blaastechniek.

De glazen sculptuur is aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar P.H. Soeters Fonds voor 20ste-eeuwse Glaskunst.

Samenstelling: Hélène Besancon, conservator Nationaal Glasmuseum Leerdam

1929

Vrouwenhoofd

glas, hol geblazen in een ijzeren mal, hoogte 27,5 cm. Uitvoering Glasfabriek Leerdam.

Nationaal Glasmuseum Leerdam, aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 2016.

In het oeuvre van Bloch is dit beeld een uitzondering, het beeld is namelijk als enige hol geblazen in een metalen mal. Al haar andere glasontwerpen zijn van geperst glas gemaakt. Het was tevens haar eerste ontwerp voor de Glasfabriek Leerdam. De Glasfabriek zoekt in die jaren onder leiding van de directeur Cochius naar een nieuwe vormgeving van glas, serviezen en sculpturen van geperst glas hadden zijn volle aandacht.

Fotografie: Erik Rijper

Vrouwenhoofd

1929

Visje

Geperst glas

Glasfabriek Leerdam

In het dagboek van Bloch uit 1929 blijk duidelijk de zoektocht naar uit te voeren vormen en de best toepasbare technieken. “November 13, 1929 Mr Copier was at the factory. He seemed quite pleased with my work. Admired sides especially so that I could tell the other sides were also good to his mind. In afternoon the man of the iron casts came to see how they could be made in glass. It came out that they all were possible. He took the head and the fish at once which was the most marvelous speed and they will be already in plaster tomorrow.”

Visje

1934

Catalogus Glasfabriek Leerdam

Het nu aangekochte beeld is vandaag de dag heel zeldzaam, ondanks dat het in een oplage van onbekende grootte is gemaakt. In de catalogus van 1934 werd het toentertijd aangeboden.

Catalogus Glasfabriek Leerdam

1928

Portret Lucienne Bloch

Lucienne Bloch (1909-1999) begon haar kunstopleiding als 15 jarige op het Cleveland Institute of Art, ze vervolgde haar opleiding op de École nationale supérieure des Beaux-Arts te Parijs. Ze studeerde beeldhouwen maar tekende en fotografeerde ook. Ze belandde als 20 jarige in 1929 in Leerdam waar ze logeerde bij de familie Cochius in het pand waar nu het museum is gevestigd. Ze maakte diverse geperst glazen ontwerpen voor de Glasfabriek Leerdam zoals het liggende hertje, diverse eenden en de vis die buitengewone verkoopsuccessen waren en tot in de jaren ’70 van de vorige eeuw in productie bleven.

Portret Lucienne Bloch

ca. 1931

Rivera and Kahlo caught kissing

Bloch gaat terug naar de VS in 1931 en gaat werken voor de bekende schilder Diego Rivera (1886-1957) als assistent bij zijn grote fresco muurschilderingen en helpt ook zijn vrouw Frida Kahlo (1907-1954). De foto's die zij van Kahlo en Rivera maakt zijn uniek beeldmateriaal dat haar als fotografe heeft gepositioneerd Na haar huwelijk Stephen Pope Dimitroff (1910-1996) – een van de belangrijkste medewerkers van Diego Rivera - vestigt zij zich in California, in haar eigen werk richt ze zich ook op fresco muurschilderingen net zoals haar leermeester Rivera en wordt met haar echtgenoot een belangrijke promoter van deze kunstvorm. Sculpturen komen na de periode in Leerdam nauwelijks meer van haar hand. Dit maakt de “Leerdamse periode” des te interessanter. De Leerdamse band blijft echter bestaan, haar dochter noemt ze Crystal, naar haar jeugdvriendin Crystal Cochius, een dochter van de man die haar haar eerste break gaf:  fabrieksdirecteur P.M. Cochius.

Rivera and Kahlo caught kissing

Creditline

Deze aankoop werd mede mogelijk gemaakt door:

Vereniging Rembrandt

Vereniging van Vrienden van Modern Glas