Skip over navigation | Sla menu over

Waarom gesteund?

12 december 2017: Vier musea presenteren 29 hoogtepunten uit de zilvercollectie Krekel

Door de samenwerking tussen vier musea is een belangrijk deel van een particuliere zilververzameling, de collectie Krekel, voor Nederland behouden. Museum Boijmans Van Beuningen, Gemeentemuseum Den Haag, het Nederlands Zilvermuseum en het Drents Museum trokken samen op om de interessantste objecten voor de Collectie Nederland te kunnen verwerven.

De verzameling, die in diverse musea in binnen- en buitenland is getoond, geniet een grote reputatie onder kenners van zilver. De complete verzameling bestaat uit ongeveer 140 stukken en bevat representatieve voorbeelden van toonaangevende ontwerpers, zilversmeden en fabrikanten uit de periode 1880-1940, zoals de ateliers van Begeer en Van Kempen, Josef Hoffmann, Jan Eisenloeffel en Charles Rennie Mackintosh. Alle belangrijke stromingen en momenten uit deze decennia, waaronder Bauhaus, de Wiener Werkstätte en de Arts & Craftsbeweging, zijn vertegenwoordigd.

De collectie is over een periode van 45 jaar bijeengebracht. De eigenaar besefte dat haar met zorg opgebouwde verzameling bij verkoop uiteen zou vallen en dat delen naar het buitenland zouden verdwijnen. Daarom nodigde zij vier musea met een zilvercollectie uit om in goed overleg een keuze te maken. Uiteindelijk hebben de conservatoren van de vier musea elk hun eigen selectie gemaakt van voorwerpen die zij graag wilden verwerven. Samen hebben ze een groot aantal hoogtepunten uit de verzameling uitgekozen, waarvan er 29 met steun van de Vereniging Rembrandt zijn aangekocht.

Diverse makers

1880-1940

Selectie van negen voorwerpen uit de collectie Krekel (waarvan sommige meerdelig)

Zilver, diverse afmetingen

Drents Museum, Assen. Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 2017.

Het Drents Museum koos voor een groep objecten van Jan Eisenloeffel, een bonbonschaal van Mathieu Lauweriks en een aantal niet-Nederlandse stukken: een beker van van Koloman Moser (Wiener Werkstätte), een vaas van Wolfers Frères en een set theelepels van Mackintosh. Het zilveren theeservies van Eisenloeffel is bijzonder vanwege de compleetheid en de samenwerking met Johannes Stoffels. Ik vind de bonbonschaal naar ontwerp van Lauweriks, uitgevoerd door Frans Zwollo sr bij de Hagener Silberschmiede uitzonderlijk sierlijk en elegant. De beweging die erin zit is heel knap – een vooruitwijzing naar de schwung van de Amsterdamse School.

Mathieu Lauweriks

ca. 1913

Bonbonschaal

Zilver, 11.5 x 22 x 11.5 cm

Drents Museum, Assen. Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 2017.

De zilvercollectie van het Drents Museum telt ongeveer 80 zilveren objecten van kunstenaars als Jan Eisenloeffel, Harm Ellens, Chris van der Hoef, Jan Lauweriks, Frans Zwollo sr. en George Henri Lantman. Bij de selectie uit de collectie Krekel hebben we gekozen voor ‘building on strengths’: representatieve objecten van belangrijke kunstenaars die bij ons al goed vertegenwoordigd zijn. Met de groep zilveren objecten van Eisenloeffel zijn prachtige ensembles te maken met wat we al hebben (bijvoorbeeld een in 2015 aangekocht bonbonschaaltje) en dat geldt ook voor de bonbonschaal van Lauweriks. De niet-Nederlandse objecten voorzien onze collectie op dit gebied van een internationale context.

Bonbonschaal

J.M. van Kempen & Zonen

1904

Driedelig theeservies

zilver, email en been, 11.5 x 20 x 12 cm (theepot) 8 x 12 x 8 cm (melkkan) 10 x 15.8 x 11 cm (suikerpot)

Nederlands Zilvermuseum, Schoonhoven. Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 2017.

Doordat er in de collectie zowel aandacht is voor ambachtelijk vakmanschap als voor zilverdesign, hebben wij vooral gekeken welke voorwerpen deze begrippen goed illustreren. Deze tweedeling is terug te zien in de stukken die we hebben gekozen uit de collectie: Enerzijds mooi vakmanschap van Jacob Andries Jacobs in de vorm van een bonbonnière en anderzijds krachtig zilverdesign bij een driedelig theeservies (afbeelding) van J.M van Kempen & Zonen uit Voorschoten. Doordat elk object uit de verzameling uniek is, kunnen we ze allemaal opnemen in de vaste opstelling: De wereld van zilver. Deze presentatie is thematisch ingericht, dus in de vitrine High tea kunnen we nu bijvoorbeeld de prachtige theebus van Cornelis L.J. Begeer plaatsen.

Driedelig theeservies

Jacob Andries Jacobs

1922

Bonbonnière

Zilver en ivoor, 12.5 (h) x 8 cm (d)

Hoewel alle objecten belangrijke aanvullingen zijn voor het Nederlands openbaar kunstbezit en de collectie van het Zilvermuseum, gaat een lichte voorkeur uit naar de bonbonnière van Jacobs. Hij was leraar bij de afdeling Edelsmeden aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs. Enkele jaren geleden heeft het Zilvermuseum een deel van het archief van Jacobs verworven. Hierin zitten onder andere proefwerkstukken met versieringstechnieken. Het mooie is dat deze bonbonnière op de voorkant van het boek Modern Zilver 1880-1940 van Annelies Krekel staat – dat maakt het heel bijzonder voor ons.

Bonbonnière

Christopher Dresser (toegeschreven aan)

1894-95 en 1901

Vierdelig theeservies met comfoor

Zilver, 23.5 cm (hoogte bouilloire op onderstel)

Museum Boijmans Van Beuningen, aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 2017.

Museum Boijmans Van Beuningen koos uit de Collectie Krekel voor een aantal internationale stukken die het grensgebied tussen de traditionele zilveren unica en de veelal meer recente industriële productie van zilver illustreren. Het is een keuze voor stukken die voor een grotere en bredere laag van de consumenten bereikbaar zouden moeten zijn. Geen super-luxe unieke gebruiksvoorwerpen voor de elite, maar meer eenvoudige stukken voor de ‘gewone’ burger. Deze keuze sluit uitstekend aan bij het karakter van onze collectie in het algemeen.

Vierdelig theeservies met comfoor

Henry van de Velde

1905

Zilver, 21.5 cm (diam.)

Naast het eerder genoemde servies van Christopher Dresser vormde een zilveren voorwerp van Henry van de Velde al jaren een grote wens. Eindelijk bezit ons museum, naast voorbeelden van keramiek, koper en meubelkunst, een zilveren product van deze uitzonderlijk vruchtbare en veelzijdige Belgische vernieuwer. De eenvoudige, strakke, zilveren schotel van Wilhelm Wagenfeld uit 1929 – ontstaan in de periode dat deze oud-Bauhaus-student docent was in de Staatliche Hochschule in Weimar – is een prachtig stuk dat in 2019 een plekje krijgt op onze tentoonstelling over de wisselwerkingen tussen Bauhaus en Nederland.

Jean-Elisée Puiforcat (1897-1945)

ca. 1925

Vijfdelig koffie- en theeservies

Zilver en palissander, hoogte 16.5 cm (koffiepot)

Gemeentemuseum Den Haag, aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 2017.

Het koffie- en theeservies van Jean-Elisée Puiforcat is door de gestroomlijnde vormen en luxe handvaten van palissanderhout een prachtig voorbeeld van de Franse art deco. Het Gemeentemuseum heeft een goede verzameling glas en keramiek uit de Franse art deco, waarvan het grootste deel gekocht is op de Wereldtentoonstelling van 1925 in Parijs. Het zilveren servies van Puiforcat is een belangrijke aanwinst voor de collectie en is tot met 4 maart 2018 te bewonderen in de tentoonstelling Art Deco – Paris in het Gemeentemuseum.

Vijfdelig koffie- en theeservies

Charles Robert Ashbee

Schaal

Zilver, 17.5 cm (hoog) 27.5 cm (diam.)

In totaal zijn door het Gemeentemuseum zes objecten gekozen, waarvan sommige uit meerdere onderdelen bestaan: een set van vier tafelstellen van Christopher Dresser (1881) met bijbehorende acht zout- en mosterdlepeltjes uit hetzelfde jaar, een schaal (afbeelding) van Charles Robert Ashbee (1899), een vaas van Eugène Feuillâtre, een paar kandelaars van Archibald Knox voor Liberty & Co. (1903), een jardinière van Henry van de Velde en een koffie- en theeset van Jean-Elisée Puiforcat (1925). Deze selectie komt voort uit de wens om de eigen verzameling van Nederlandse toegepaste kunst uit de periode 1880-1940 (een kerncollectie van het museum) in een bredere internationale context te plaatsen. De vernieuwingen op het gebied van vormgeving speelden zich rond 1900 vooral af in Oostenrijk, Groot-Brittannië en Frankrijk. Door stukken van belangrijke ontwerpers uit deze landen te kiezen, kan duidelijk hun invloed op de vormgeving in Nederland worden getoond.

Creditline

Deze aankoop werd mede mogelijk gemaakt door:

De Vereniging Rembrandt

De BankGiro Loterij