Skip over navigation | Sla menu over

Aan het strand

circa 1886 Willem de Zwart

Catalogue notes

Willem de Zwart (1862-1931) stond lang bekend als een veelbelovend kunstenaar, en behoorde tot de jongste generatie schilders van de Haagse school. Aan het strand is een van de meest aansprekende werken uit De Zwarts' veelbelovende, vroege periode. Van hem is veel werk in Nederlandse openbare collecties aanwezig maar dit contrastrijke, puntige werk springt er uit: het heeft iets internationaals. De compositie die De Zwart in Aan het Strand hanteerde is zeer gewaagd en modern voor zijn tijd. Hij durfde het aan om het schip links resoluut af te snijden en plaatste de vrouw met parasol radicaal als een zwart silhouet op de voorgrond. De collectie van het Dordrechts Museum staat bekend om de vele verassende, vaak wat kleinere schilderijen van hoge kwaliteit. Deze aanwinst sluit daar mooi bij aan, specifiek bij de sterke collectie 19de-eeuwse schilderkunst van het museum.

Hoofdinformatie
Aankoopjaar 2011
Verzamelgebied 19de-eeuwse schilderkunst
Periode 1880-1950
Materiaal oil on panel
  • Hoogte: 27.5 cm = 10 7/8 in.
  • Breedte: 23.5 cm = 9 1/4 in.
Museum Dordrecht, Dordrechts Museum

2011, Dordrecht, Dordrechts Museum, inv. n° DM/011/975

Literatuur

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, vol. 22, n° 3, najaar 2012, Gerrit Willems, Aan het strand, p. 33-36, ill. p. 34