Skip over navigation | Sla menu over

Contra-compositie VII

1924 Theo van Doesburg

Catalogue notes

De aankoop van het werk Contra-compositie VII (1924) van Theo van Doesburg (1883-1931) door Museum De Lakenhal is er één van nationaal belang. Dit schilderij uit Van Doesburgs belangrijkste periode zal in de collectie van Museum De Lakenhal als kernstuk functioneren. Het Leidse museum bezat al een vijftigtal werken die de theoretische principes en idealen van De Stijl weerspiegelen, maar miste een beeldbepalend hoogtepunt. Contra-compositie VII bezit de kwaliteiten om die rol te kunnen vervullen. Museum De Lakenhal heeft zich de afgelopen jaren ingezet om De Stijl context in de verzameling te geven. Bij de heropening van Museum De Lakenhal in het voorjaar van 2019 krijgt De Stijl voor het eerst een vaste plek in de collectiepresentatie. Daarin is een belangrijke plaats weggelegd voor Van Doesburg, die deze internationale beweging in 1917 in Leiden lanceerde. In de aan Van Doesburg gewijde zaal wordt Contra-compositie VII een sleutelstuk.

Hoofdinformatie
Aankoopjaar 2017
Verzamelgebied Modern & hedendaags
Periode 1880-1950
Materiaal Olieverf op doek
  • 45.3 x 45 cm
Museum Leiden, Museum De Lakenhal

Nelly van Doesburg (the artist’s widow; acquired in 1931) Harry Lackritz, Chicago (probably acquired from the above in 1947-48) Sidney Janis Gallery, New York Morton G. Neumann, Chicago Hubert G. Neumann, New York (Sotheby’s, New York, 8th May 2007, lot 43)

Literatuur

Evert van Straaten, 'Theo van Doesburg', in De vervolgjaren van De Stijl 1922-1932, Amsterdam, 1996, p. 40 Els Hoek (ed.), Theo van Doesburg, oeuvre catalogue, Utrecht, 2000, no. 737, illustrated in colour p. 392

Fondsen

De aankoop werd mede mogelijk gemaakt door de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar Nationaal Fonds Kunstbezit, haar Fonds voor de 20ste eeuwse Nederlandse Schilderkunst en haar BankGiro Loterij Aankoopfonds, het Mondriaan Fonds, het VSB fonds, de Vereniging van Belangstellenden van Museum De Lakenhal, het Lucas van Leyden Mecenaat, de gemeente Leiden, het De Bander Fonds en een aantal anonieme, particuliere schenkers.