Skip over navigation | Sla menu over

De tekenles

circa 1640 Gerard van Honthorst

Catalogue notes

Tekeningen van de zeventiende-eeuwse schilder Gerard van Honthorst zijn zeldzaam. Het was dan ook een kleine sensatie toen enkele jaren geleden een ensemble tekeningen door van Honthorst op de markt kwam. Een deel vond een plek in gerenommeerde buitenlandse verzamelingen. De tekenles (ca. 1640) die nu door Teylers Museum is aangekocht, sluit qua stijl aan bij de andere tekeningen uit het ensemble. Vanwege de zeldzaamheid en bijzonder goede staat van deze tekening was de verwerving voor Teylers Museum een buitenkans. Het is voor het museum de eerste tekening van Gerard van Honthorst in de collectie en sluit aan bij de groep zeventiende-eeuwse portrettekeningen die Teylers Museum bezit. Doordat de tekening in goede staat verkeert is het mogelijk om deze regelmatig aan het publiek te tonen.

Hoofdinformatie
Aankoopjaar 2017
Verzamelgebied Prenten & tekeningen
Periode 1600-1700
Materiaal Zwart en rood krijt, penseel in zwarte inkt, gewassen, witte dekverf
  • 20.9 x 25.2 cm
Museum Haarlem, Teylers Museum

Particuliere verzameling, Antwerpen tot 2012; Mr. R. Jonkhout, Schagerbrug 2017, Haarlem, Teylers Museum, inv.nr. KT 2017 030

Literatuur

Fondsen

Deze aankoop werd mogelijk gemaakt door de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar KOG-Vereniging Rembrandt Fonds en haar Liente Dons Fonds, Matthijs de Clerq en het Van Regteren Altena-Loman Fonds.