Skip over navigation | Sla menu over

Egyptisch vrouwenbeeld

1500-1450 v. Chr. Unknown maker

Catalogue notes

Dit Egyptisch vrouwenbeeld dat onlangs door het Allard Pierson Museum kon worden aangekocht, is een uiterst zeldzaam beeld dat erg goed bewaard is gebleven. Egyptische beelden van hout zijn veelal verloren gegaan vanwege het kwetsbare materiaal, maar dit beeld, dat stamt uit het Nieuwe Rijk (ca. 1500 v. Chr.) heeft de tand des tijds wonderwel doorstaan. Wereldwijd is slechts één directe parallel bekend van zo’n houten vrouwenfiguur, een beweegbaar exemplaar uit de 22ste Dynastie (ca. 750 v. Chr.), dat zich nu in het Metropolitan Museum of Art te New York bevindt. Het nu verworven exemplaar heeft waarschijnlijk als tempelbeeld gefungeerd en de vrouw stelt wellicht een priesteres voor die een ritueel uitvoert. Daarmee kan het beeld een bijzonder nuttige rol spelen in de presentatie van het museum.

Hoofdinformatie
Aankoopjaar 2016
Verzamelgebied Klassieke oudheid
Periode voor 1400
Materiaal Cederhout
  • hoogte 75 cm
Museum Amsterdam, Allard Pierson Museum

1896-2016 Collectie Reimbold, Keulen

Literatuur

Nicholas Reeves, “The Birth of Venus?”, in: Joyful in Thebes. Egyptological Studies in Honor of Betsy M. Bryan, R. Jasnow en K. C. Cooney (red.), 373-386 (Atlanta, 2015). idem, “A Rare Mechanical Figure from Ancient Egypt”, Metropolitan Museum Journal 50 (2015), 42-61. Branko F. van Oppen de Ruiter, “Verheven erotiek”, Allard Pierson mededelingen 114 (2017):

Fondsen

Deze aankoop werd mede mogelijk gemaakt door de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar Fonds voor Klassieke Beeldende Kunst en haar BankGiro Loterij Aankoopfonds, en door de Vereniging van Vrienden van het Allard Pierson Museum en het Zandee Fonds.