Skip over navigation | Sla menu over

Fotoboekdummy I Kalypso & Nausikaä, foto's naar Homerus' Odyssee

zomer 1956 Ata Kandó

Catalogue notes

Voorstudies en dummy's van fotoboeken zijn van belang om de ontwikkeling van het Nederlandse fotoboek te kunnen zien. De opmerkingen en aanwijzingen die de kunstenaar er vaak op heeft aangebracht, geven inzicht in de persoonlijke opvattingen en werkwijze. Dit bepaalt in het algemeen de kunsthistorische waarde van de dummy’s van de fotoboeken waar Nederland zo beroemd om is. De Vereniging Rembrandt hielp de Universitaire Bibliotheken Leiden in 2004 bij de aankoop van de dummy van Ata Kandó's eerste boek Droom in het woud. Nu steunt de Vereniging hen bij de aankoop van de dummy's voor haar tweede boek Kalypso & Nausikaä. Samen met de dummy's van haar voormalig echtgenoot Ed van der Elsken voor zijn boek Een liefdesgeschiedenis in Saint Germain des Prés is het nu mogelijk om op een unieke wijze de verschillende verbanden tussen deze werken te belichten en is tevens te zien welke ontwikkeling Ata Kandó in haar werk heeft doorgemaakt. Deze aankoop is mede mogelijk gemaakt door het Themafonds Fotografie van de Vereniging Rembrandt.

Hoofdinformatie
Aankoopjaar 2014
Verzamelgebied Fotografie
Periode 1950-today
Materiaal gelatine silver prints, graphic elements and notes
  • Hoogte: 400 mm = 15 3/4 in.
  • Breedte: 303 mm = 11 7/8 in.
  • thickness: 33 mm = 1 1/4 in.
Museum Leiden, Universitaire Bibliotheken Leiden

Collection Ata Kandó, Bergen (NH)
2014, Leiden, Universitaire Bibliotheken Leiden (Bijzondere Collecties), inv. n° PK-F-2014-0034

Literatuur