Skip over navigation | Sla menu over

Gewitterfront

2016 Neo Rauch

Catalogue notes

De Duitse kunstenaar Neo Rauch wordt gerekend tot de grootste Duitse schilders van dit moment. Al vrij vroeg in zijn carrière, in 2002, won hij de internationale ‘Vincent Award’, wat resulteerde in een solotentoonstelling in het Bonnefantenmuseum in Maastricht. Mede door deze erkenning werd de Leipziger Schule, die het sociaal realisme een opmerkelijke twist gaf, internationaal een begrip. Rauch becommentarieert in zijn werk op persoonlijke en associatieve wijze de complexiteit van het leven in de 20ste- en 21ste-eeuwse maatschappij. Gewitterfront is een representatief werk, waarin Rauch onder andere verwijst naar Die Blechtrommel, de knieval van Willy Brandt in het getto van Warschau en de vleugels van de motten van Goethe. Hoewel het internationale belang van de schilderkunst van Neo Rauch ook in Nederland wordt erkend, is zijn werk in Nederlandse musea slechts beperkt vertegenwoordigd. De aanwinst is een fundamentele verrijking van de collectie van Museum de Fundatie, dat zich de laatste jaren nadrukkelijk profileert als huis voor Duitse kunst.

Hoofdinformatie
Aankoopjaar 2016
Verzamelgebied Modern & hedendaags
Periode 1950-today
Materiaal Olieverf op doek
  • 150 x 100 cm
Museum Zwolle/Heino-Wijhe, Museum de Fundatie/Hannema de Stuers Fundatie

Galerie Eigen + Art, Leipzig/Berlijn 2016, Museum de Fundatie, inv. Nr. 12202.

Literatuur

Catologus Zie de Mens – honderd jaar, honderd gezichten, Hans den Hartog Jager, pag 216-217

Fondsen

De aankoop is mede mogelijk gemaakt door de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds), de BankGiro Loterij, het Mondriaanfonds en VSBfonds.