Skip over navigation | Sla menu over

Japanse lakkist

circa 1635-1645 Koami studio

Catalogue notes

Een belangrijk en zeer waardevol stukje Nederlandse geschiedenis is met deze aankoop aan de Collectie Nederland toegevoegd. Lakwerk en porselein behoorden tot de meest begerenswaardige objecten die de Nederlanders in de 17de eeuw vanuit Azië importeerden. In Europa ontbraken de grondstoffen en de kennis om voorwerpen van een dergelijke perfectie te maken. Nederland was vanaf 1639 het enige land dat toegang had tot handel met Japan en  tevens in staat om contact te leggen met de belangrijkste Japanse lakwerkateliers. Hooggeplaatste VOC-dienaren konden zo enkele bijzondere bestellingen plaatsen en slaagden er in om, vóór het verbod op de export van het uitzonderlijk mooie lakwerk, twaalf lakkisten van dit niveau naar Nederland te verschepen. Van hieruit werden zij verspreid over Europa. Tien bevinden zich nu in buitenlandse musea en één in langdurig bruikleen in het Ashmolean museum. Voor Nederland is dit waarschijnlijk de laatste kans geweest om één van deze twaalf Japanse meesterwerken te verwerven die zo nauw verbonden zijn met de kern en de oorsprong van de handelsrelatie tussen Nederland en Japan. Aangekocht met steun van Jaffé Pierson Stichting, de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar Caius Fonds en de BankGiro Loterij.

Hoofdinformatie
Aankoopjaar 2013
Verzamelgebied Niet-westerse kunst, Toegepaste kunst
Periode 1600-1700
Materiaal wood, lacquer, gold and silver foil, crystal, silver, copper
  • Hoogte: 63.5 cm = 25 in.
  • Breedte: 144.5 cm = 56 7/8 in.
  • Diepte: 73 cm = 28 3/4 in.
Museum Amsterdam, Rijksmuseum

Collectie Jules Kardinaal Mazarin (1602-1661), door wie aangekocht in Amsterdam in 1658
Veiling, Philippe & Aymeric Rouillac, Cheverny, 09/06/2013, lot 80
2013, Amsterdam, Rijksmuseum, inv. n° AK-RAK-2013-3-1