Skip over navigation | Sla menu over

Koeien aan de waterkant bij het Gein

1883 Willem Roelofs

Catalogue notes

Dit Hollands Landschap werd voor het eerst in 1883 geëxposeerd op de  wereldtentoonstelling in Amsterdam. Om een goed zichtbare plek te bemachtigen, stuurden schilders over het algemeen graag grote werken in naar salons en andere belangrijke tentoonstellingen. Daarmee trokken ze de aandacht van opdrachtgevers, die kleinere versies van het getoonde stuk bestelden of iets anders op handzaam formaat. Het werk van Willem Roelofs is goed vertegenwoordigd in Nederlandse musea, maar schilderijen van hem op dit formaat ontbreken. Dit werk is bovendien een bewijs voor het meesterschap van Roelofs, die kon ontroeren met kleine en intieme olieverfschetsen, maar ook wist te overweldigen met zorgvuldige gecomponeerde atelierstukken. Roelofs wordt beschouwd als de grote wegbereider van de Haagse School. Hij woonde lange tijd in Brussel waar hij kennis maakte met het werk van de nieuwe Franse landschapsschilders. Zij werkten midden in de natuur om het landschap direct en onopgesmukt vast te leggen. Roelofs bracht deze visie over op de Nederlandse kunstenaars.

Hoofdinformatie
Aankoopjaar 2012
Verzamelgebied 19de-eeuwse schilderkunst
Periode 1880-1950
Materiaal oil on canvas
  • Hoogte: 110 cm = 43 1/4 in.
  • Breedte: 175 cm = 68 7/8 in.
Museum Dordrecht, Dordrechts Museum

Veiling, Loth Gijselman, Laren, 1991
Art gallery Simonis & Buunk, Ede, by 1994
Private collecion, 1994-2012