Skip over navigation | Sla menu over

Le miroir vivant

1928 René Magritte

Catalogue notes

De Vereniging Rembrandt steunt Museum Boijmans Van Beuningen bij de aankoop van een vroeg werk van de surrealistische kunstenaar René Magritte (1898-1967). Le miroir vivant schilderde hij in 1928. Het is één van de eerste schilderijen waarbij de kunstenaar gebruik maakt van wolkachtige witte vormen voorzien van opschriften. Hierover zei Magritte: “Soms duiden de woorden op een schilderij exacte dingen aan en de beelden vage dingen; of het omgekeerde.” Toch blijft de samenhang van de woorden en de betekenis van dit uitgesproken non-figuratieve schilderij lastig te doorgronden. Magritte lijkt in dit werk het terrein te verkennen tussen woord en beeld. Le miroir vivant is als vroeg en verkennend werk een belangrijke aanvulling op de latere werken van Magritte die zich al in de collectie van het museum bevinden. Als enige museum in Nederland heeft Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam in de afgelopen 50 jaar een belangrijke collectie van surrealistische kunst opgebouwd. De Vereniging Rembrandt hielp het museum sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw bij de aankoop van meerdere surrealistische werken waaronder die van Magritte, Dali, Tanguy en Broodthaers. Toen zich dit jaar de kans voordeed om ook een zeldzaam vroeg werk van René Magritte aan de Rotterdamse collectie toe te voegen besloot het bestuur van de vereniging dan ook deze aankoop mede dankzij haar Dura Kunstfonds ruimhartig te steunen.

Hoofdinformatie
Aankoopjaar 2015
Verzamelgebied Modern & hedendaags
Periode 1880-1950
Materiaal oil on canvas
  • Hoogte: 67.3 cm = 26 1/2 in.
  • Breedte: 86.3 cm = 34 in.
  • Diepte: 5.5 cm = 2 1/8 in.
Museum Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen

Kunsthandel Vedovi, Brussel
2015, Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen, inv.n° 3825 (MK)

Literatuur