Skip over navigation | Sla menu over

Luidklok

1540 Jan van den Ghein

Catalogue notes

De bronzen luidklok kent een bijzonder verhaal. De klok werd in 1540 gegoten door Jan van den Ghein en hing tot 1943 in de Sint-Willibrorduskerk te Alphen. Veel bronzen kerkklokken zijn in de loop der eeuwen verloren gegaan. Omgesmolten, zodat het brons kon worden gebruikt voor een nieuwe klok of voor de productie van kanonnen of ander wapentuig – iets wat in tijden van oorlog geen zeldzaamheid was. Maar deze klok ontsprong meermaals de dans. Gegoten klokken van Jan van den Ghein zijn een zeldzaamheid. Van de vijf gedocumenteerde klokken zijn er nog slechts twee bewaard. Het nu verworven exemplaar is gedecoreerd met katholieke voorstellingen en is illustratief voor het hoge niveau van de Mechelse klokkenproductie in de 16de eeuw.

Hoofdinformatie
Aankoopjaar 2016
Verzamelgebied Toegepaste kunst
Periode 1500-1600
Materiaal Brons
  • 72 x 67 x 67 cm
Museum Asten, Museum Klok & Peel

1540-1943 R.K. H. Willibrorduskerk te Alphen 1943-1945 opslag Tilburg tijdens klokkenvordering WO II 1945-1950 R.K. H. Willibrorduskerk te Alphen 1950-2016 R.K. St. Bavo-Kerk te Groede (Dhr. Jan Ducaat) 2016 Museum Klok & Peel, Asten inv. No

Literatuur

M. Vanbets & K. Decoster, De Mechelse klokkengieters – 14de – 18de eeuw, uitgave van de Koninklijke Beiaardschool 'Je Denyn', Mechelen, 1998

Fondsen

De aankoop is mede mogelijk gemaakt door de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Mr. J.J.A.M. Kennisfonds) en VSBfonds.