Skip over navigation | Sla menu over

Paravento con linea di velocità (Screen with speedline)

1916-1917 Giacomo Balla

Catalogue notes

Met de aankoop van Paravento con linea di velocità (1916-1917), van de Italiaanse kunstenaar Giacomo Balla (1871-1958) maakt het Kröller-Müller Museum serieus werk van de uitbreiding van zijn collectie kunstwerken uit de periode van het futurisme. Het nu aangekochte kunstwerk is het derde werk van Balla in de collectie van het museum. De aankoop betreft een beschilderd kamerscherm dat gezien kan worden als een schilderkunstig sculptuur. Het werk is in zijn compositie nog abstracter dan de twee eerdere werken die door het museum met steun van de vereniging in 1971 en 2012 werden aangekocht. Waar Volo di rondini en Forme rumore di motocicletta het beeld van beweging, snelheid en geluid proberen te vatten, toont Paravento con linea di velocità naast beweging ook nog een andere kant van het oeuvre van Balla waarin hij zijn schilderij onderdeel maakt van toegepaste kunst. Hélène Kröller-Müller schreef tijdens haar leven expliciet dat ze het belang van het futurisme voor de ontwikkeling van moderne kunst had onderschat. Sindsdien is het museum hard op weg om dit ‘gat’ in zijn collectie te dichten. Na de vroege aankopen van een eerste schilderij van Balla en een sculptuur van Boccioni wist het Kröller-Müller Museum de laatste jaren meer werken aan te kopen van kunstenaars met een futuristische grondslag. Met de groeiende collectie futuristische werken kan het Kröller-Müller Museum de ontwikkeling van futurisme én die van de moderne kunst steeds beter vertellen. Paravento con linea di velocità vult de presentatie hiervan niet alleen aan maar maakt hem met zijn originele verschijningsvorm ook een stuk spannender. Paravento con linea di velocità is aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar Maljers-de Jongh Fonds.

Hoofdinformatie
Aankoopjaar 2015
Verzamelgebied Modern & hedendaags
Periode 1880-1950
Materiaal Oil on four canvases on two artist\'s stretchers and in the artist\'s painted frame
  • Hoogte: 151 cm = 59 1/2 in.
  • Breedte: 126 cm = 49 5/8 in.
Museum Otterlo, Kröller-Müller Museum

Veiling, Sotheby's New York, Impressionist and Modern Art Day Sale, 06/05/2015, lot 118 , 2015, Otterlo, Kröller-Müller Museum

Literatuur

Maurizio Fagiolo dell'Arco, Futur-Balla, Bulzoni, Rome, 1970, p. 40-41, ill. afbeelding, Enrico Crispolti, Il mito della macchina e altri temi del futurismo, Celebes Editore, Trapani (Sicily), 1971, cat. n° 44, Giovanni Lista, Balla, Catalogo generale dell'opera, vol. I, Edizione da Fonte d'Abisso, Modena, 1982, cat. n° 522-522A, p. 265 (afgebeeld), Maurizio Fagiolo dell'Arco, Balla, The Futurist, Edizioni Gabriele Mazzotta, Milan, 1987, p. 144, ill. afbeelding, Bulletin van de Vereniging Rembrandt, vol. 26, n° 1, voorjaar 2016, Lisette Pelsers, Giacomo Balla: na 100 jaar nog altijd modern, Futuristische kern in het Kröller-Müller Museum versterkt, p. 32-34, ill. p. 32-33, Jaarverslag van de Vereniging Rembrandt, 2015, Vereniging Rembrandt, The Hague, 05/2016, Futurisme in Otterlo, p. 32, ill. p. 32