Skip over navigation | Sla menu over

Petrus

circa 1410-1420 Claux de Werve

Catalogue notes

De heilige Petrus-sculptuur is een prachtig voorbeeld van de Bourgondische beeldhouwkunst uit de eerste decennia van de 15de eeuw en vormt een belangrijke aanwinst voor het Nederlandse openbaar kunstbezit. Het beeld is mogelijk toe te schrijven aan de Haarlemse Meester Claux de Werve (Haarlem, ca. 1380- ?, 1439), zijn atelier of zijn omgeving omdat het qua stijl zeer sterk overeenkomt. Sculpturen van Claux de Werve of kunstenaars uit zijn omgeving ontbraken voorheen in de Collectie Nederland en dit werd beschouwd als een groot gemis. Deze werken zijn representatief voor de nieuwe aan het Bourgondische hof ontwikkelde stijl, die als reactie ontstond op de Internationale Gotiek. De verwerving van de Petrus-sculptuur was een unieke mogelijkheid om deze belangrijke periode in de geschiedenis van de Nederlanden nu ook in Nederland te kunnen tonen. Daarbij past het kunstwerk naadloos in de verzameling van Museum Catharijneconvent, dat een belangrijke collectie middeleeuwse houtsculpturen heeft. De aankoop van Heilige Petrus is mede mogelijk gemaakt door de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar Utrechtse Rembrandt Cirkel, haar Caius Fonds, haar Mr. J.J.A.M. Kennisfonds, het Mondriaan Fonds en het VSBfonds. Voor meer informatie over de achtergrond van deze aankoop leest u het artikel van Mischa Leeflang, conservator Middeleeuwen Museum Catharijneconvent.

Hoofdinformatie
Aankoopjaar 2014
Verzamelgebied Beeldhouwkunst
Periode 1400-1500
Materiaal walnut with original polychromy, partly with 19th-century overpaint
  • Hoogte: 49 cm = 19 1/4 in.
  • Breedte: 19.5 cm = 7 5/8 in.
  • Diepte: 12.5 cm = 4 7/8 in.
Museum Utrecht, Museum het Catharijneconvent

Kunsthandel Sam Fogg, Londen
2014, Utrecht, Museum Catharijneconvent, inv. n° RMCC b304

Literatuur