Skip over navigation | Sla menu over

Portret van Burgemeester Gisbert Cuper

circa 1675 Gerard ter Borch

Catalogue notes

De wereldberoemde zeventiende-eeuwse schilder Gerard ter Borch (1617-1681) werkte vanaf 1654 in Deventer, schilderde vele portretten van Deventer bestuurders en werd uiteindelijk zelfs 'gemeensman' voor de gemeente.  De tentoonstelling bevat een aantal bijzondere schilderijen van Ter Borch en zijn volgelingen Pieter van Anraedt en Caspar Netscher. Deze schilders werkten in Ter Borch's stijl en waren werkzaam in Deventer waar een zekere nieuwe wending in de portretschilderkunst begon te ontstaan. Ter Borch ontwikkelde namelijk een portretstijl die op dat moment uniek was. Zijn kleinschalige portretten toonden figuren in volledige lengte  ofwel 'ten voeten uit' in een sobere ruimte met opvallend genoeg een zeer rijk versierde lijst. Deze portretstijl is typerend voor Deventer in de tweede helft van de zeventiende eeuw. Op deze wijze schilderde Ter Borch ook de 'Magistraat', de Deventer stadsraad afgebeeld in de oude raadzaal van het Stadhuis, gesierd met een zeer rijk versierde lijst. Het is een enorm contrast, de donkere in zwarte gewaden gehulde raadsleden en het klatergoud van de lijst met elementen die verwijzen naar goed bestuur en rechtvaardigheid. De Magistraat van Ter Borch was bedoeld om de burger te tonen dat het bestuur handelde als waardige en deugdzame eenheid.

Hoofdinformatie
Aankoopjaar 1958
Verzamelgebied 17de-eeuwse schilderkunst
Periode 1600-1700
Materiaal oil on copper
  • Hoogte: 19 cm = 7 1/2 in.
  • Breedte: 16 cm = 6 1/4 in.
Museum Deventer, Historisch Museum Deventer

Collectie nalatenschap mevrouw G.A. IJssel de Schepper-Dumbar, Deventer
1958, Deventer, Historisch Museum Deventer, inv. n° 3597

Literatuur