Skip over navigation | Sla menu over

Portret van een oude man

1667 Rembrandt Harmensz. van Rijn

Catalogue notes

De aankoop van deze late Rembrandt was een meesterzet. Hij bevond zich al meer dan 200 jaar in Engels particulier bezit en was de afgelopen vijftig jaar maar drie keer tentoongesteld. Wie van schilderen houdt, raakt op dit stuk niet uitgekeken: het is een perfecte nabootsing van de realiteit en toch lijkt het of de verf een eigen leven leidt. In 1900 kostte de eerste Rembrandt die de Vereniging hielp verwerven 28.000 gulden. Voor dit portret moest honderd jaar later 32 miljoen gulden worden betaald. Daar waren meer dan tien sponsors voor nodig. Tekst voor de tentoonstelling 125 grote liefdes, met steun van de Vereniging Rembrandt, Van Gogh Museum, 03/10/2008 - 18/01/2009.

Hoofdinformatie
Aankoopjaar 1999
Verzamelgebied 17de-eeuwse schilderkunst
Periode 1600-1700
Materiaal oil on canvas
  • Hoogte: 81.9 cm = 32 1/4 in.
  • Breedte: 67.7 cm = 26 5/8 in.
Museum Den Haag, Mauritshuis

Collectie Cowdray Heritage Trust, Cowdray Park, Midhurst
1999, Den Haag, Koninklijk Kabinet van Schilderijen Mauritshuis, inv. n° 1118

Literatuur