Skip over navigation | Sla menu over

's-Heerenbergs Handschrift, 12 geïllustreerde kronieken uit het Benedenrijn gebied

circa 1453-61

Catalogue notes

Het 's-Heerenbergs Handschrift dat dit jaar door Kasteel Huis Bergh kon worden aangekocht, is voor het kasteel en de Gelderse regio een belangrijke aankoop op zowel cultuurhistorisch als op kunsthistorisch gebied. Het handschrift, dat tussen 1453 en 1461 vervaardigd werd, is vrijwel zeker afkomstig uit het Nederrijngebied (Zuid-Oost Gelderland) en mogelijk in opdracht van Willem II ‘de Rijke’, heer Van Bergh vervaardigd. Het is het enige geïllustreerde kroniekenhandschrift uit deze regio. De compilatie van geestelijke en adellijke kronieken vormt met haar gedetailleerde tekeningen een unieke bron over het Nederrijn gebied uit die tijd. Gezien de herkomst en plaats van ontstaan is het bij uitstek op zijn plaats in Kasteel Huis Bergh, dat een rijke verzameling middeleeuwse handschriften bezit.

Hoofdinformatie
Aankoopjaar 2016
Verzamelgebied Middeleeuwse kunst
Periode 1400-1500
Materiaal Perkament, papier en leren band
  • 22 x 15.9 x 10.2 cm
Museum 's-Heerenberg, Kasteel Huis Bergh

Dr. Jörn Günther Rare Books AG, Basel, Switzerland 2017, ‘s-Heerenberg, Kasteel Huis Bergh, inv.nr. 2095

Literatuur

Een Nederrijns Kroniekenhandschrift, Dückers, Rob ’Heerenbergs Handschrift en Collectie Nederland: een unieke geïllustreerde verzameling kronieken in de volkstaal van het benedenrijn gebied / Zuid-Gelre., Wüstefeld, W.C.M. (Helen)

Fondsen

Deze aankoop werd mogelijk gemaakt door de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds en haar Hendrickje Fonds, Mondriaan Fonds, Stichting Zabawas, Gravin van Bylandt Stichting, Stichting Dorodarte, Stichting het Gasthuis, Stichting Stadskern, Stichting Berghs Belang, Kattendijke/Drucker Stichting en Stichting de Armenkorf.