Skip over navigation | Sla menu over

Schaatsers bij een Hollandse stad

1857 Andreas Schelfhout

Catalogue notes

Schaatsers bij een Hollandse stad (1857) van Andreas Schelfhout (1787-1870) is een bijzondere aankoop, niet alleen voor de Collectie Nederland, maar vooral voor Kasteel Duivenvoorde. Met deze aankoop komt dit winterlandschap weer ‘thuis’ op Kasteel Duivenvoorde, de buitenplaats die in 1866 Hendricus Adolphus Steengracht erfde. Deze Hendricus Steengracht was een fervent verzamelaar van schilderijen, geheel in lijn met de generaties voor hem. Zijn collectie bracht hij onder in zijn Haagse woonhuis aan de Lange Vijverberg 3 in Den Haag en op zijn geliefde Duivenvoorde. Met zijn overlijden in 1912 werd het lot van de verzameling bezegeld. Steengracht bepaalde bij testament dat de schilderijen moesten worden verkocht. Waarmee een belangrijke verzameling voor Nederland verloren leek te gaan. “Als [de Vereniging] Rembrandt nog niet bestond zou deze verkooping een reden zijn geweest de Vereeniging alsnog op te richten” zo is in het archief van de vereniging te lezen. Maar de vereniging bestond en hielp in 1913 o.m. De luizenjacht door Gerard Ter Borch, nu een van lievelingen van het Mauritshuis, voor Nederland te behouden.Dit winterlandschap van Schelfhout kocht Hendrik Steengracht van Oosterland, in 1857 , direct van de kunstenaar zelf, de verf was amper droog. Met deze aankoop is Schelfhout in Nederland op het hoogste niveau vertegenwoordigd en is ook de 19de-eeuwse schilderkunst in de collectie van Duivenvoorde in een klap met een topstuk verrijkt.Schaatsers bij een Hollandse stad is verworven met steun van de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds, haar Stortenbeker Fonds, haar Caius Fonds en haar Themafonds 19de-eeuwse Schilderkunst.

Hoofdinformatie
Aankoopjaar 2015
Verzamelgebied 19de-eeuwse schilderkunst
Periode 1800-1880
Materiaal oil on canvas
  • Hoogte: 95 cm = 37 3/8 in.
  • Breedte: 157 cm = 61 3/4 in.
Museum Voorschoten, Museum Kasteel Duivenvoorde

Collectie Jef Rademakers, Brasschaat
2015, Voorschoten, Museum Kasteel Duivenvoorde, inv.n° DVS00501

Literatuur