Skip over navigation | Sla menu over

Schuttersstuk met de portretten van Willem Reyersz. de Langue en Daniël Fransz. van der Brugge

1648 Jacob Willemsz. Delff II

Catalogue notes

Met de aankoop van het Schuttersstuk met de portretten van Willem Reyersz de Langue en Daniël Fransz van der Brugge (1648) door Museum Prinsenhof Delft kan na lange tijd het ensemble schuttersportretten uit de Delftse Doelen worden gecompleteerd. Dit stuk hoort in Delft thuis en past uitstekend bij de zorg voor het stedelijk erfgoed. Het door Jacob Willemsz Delff II geschilderde portret was lange tijd onvindbaar. De andere schuttersstukken die in de 17de eeuw in de Delftse Doelen hingen, zijn op enig moment als beschermwaardig Delfts Erfgoed beland in het stadhuis en naderhand overgedragen aan het museum. Het ontbrekende stuk dook in 1928 en opnieuw in 1939 op in Londen, waar het bij Christie's te koop werd aangeboden. Daarna verdween het weer van de radar. In de loop van de decennia is in verschillende publicaties betreurd dat dit werk in Delft ontbrak. Dat het nu na vele jaren alsnog zijn weg naar ‘huis’ vindt is bijzonder voor de stad Delft en voor de Collectie Nederland.

Hoofdinformatie
Aankoopjaar 2015
Verzamelgebied 17de-eeuwse schilderkunst
Periode 1600-1700
Materiaal Oil on canvas
  • 192 x 126 cm
Museum Delft, Museum Prinsenhof

Parijs, Sotheby’s, 8 oktober 2015, Mobilier et Objets d’Art provenant d’une villa décoréé par John Fowler et Tom Parr, lot.nr. 158. 2015, Delft, Museum Prinsenhof Delft, inv. nr. PDS 341

Literatuur

Jaarverslag 2015 Vereniging Rembrandt (pagina’s?) Tentoonstellingscatalogus, Schutters in Holland, Haarlem 1988, nr.29, p.213 met afbeelding J.W.Salomonson, "The officers of the white banner [...]", Simiolus 18 (1988), p.13-62 met afbeeldingen belangrijkste oeuvre catalogus (tot maximaal drie)

Fondsen

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds en haar Themafonds 17de-eeuwse Schilderkunst) en een anonieme schenker.

Film: Het laatste schuttersstuk ontdekt

Een video gemaakt door Museum Prinsenhof Delft over de aankoop van het verloren gewaande schuttersstuk.