Skip over navigation | Sla menu over

Strand bij Scheveningen

circa 1900 Floris Arntzenius

Catalogue notes

Floris Arntzenius (1864-1925) staat vooral bekend om zijn stemmige, vaak regenachtige stadsgezichten van Den Haag. Het schilderij Strand bij Scheveningen is totaal anders. Het schetsmatige, bijna doorzichtige van zijn meer bekende werk ontbreekt hier, en de voorstelling heeft meer te danken aan Japanse houtsneden, een aantal strandgezichten van Anton Mauve en de eigentijdse Franse strandscènes van de impressionisten, in het bijzonder van Claude Monet en Edouard Manet. Het is mooi blond van toon en de figuren zijn vormvast. Opvallend is de enorme leegte. Het getuigt van durf dat de twee dames vanaf de rug zijn geschilderd. Het toont een nieuw soort strandtafereel dat ongewoon is voor zijn tijd. Ruim 50 jaar geleden schonk Paul Arntzenius een aanzienlijke collectie van 150 schilderijen uit de School van Barbizon en Haagse School aan Museum Gouda. Waaronder enkele kleine meesterwerken zoals de Lezende zusjes van Willem Tholen. Deze collectie werd in 2012 benoemd tot een van de drie kerncollecties van het museum. De keuze om de collectie van Paul Arntzenius uit te willen breiden met schilderijen van zijn artistiek wat meer begaafde oom Floris Arntzenius past in het beleid om deze gehele collectie van nieuwe kwaliteitsimpulsen te voorzien. Strand bij Scheveningen tilt daarnaast de kleine collectie werk van Floris Arntzenius op en is een mooie aanvulling op de collectie Nederland, waar de Haagse en Amsterdamse scholen nog steeds het laatste kwart van de 19de eeuw (over)vertegenwoordigen.  De ‘Franse’ kant van de Nederlandse kunst rond 1900 krijgt met dit verrassende en aantrekkelijke schilderij meer zichtbaarheid.

Hoofdinformatie
Aankoopjaar 2016
Verzamelgebied 19de-eeuwse schilderkunst
Periode 1880-1950
Materiaal Olieverf op doek
  • 22.7 x 37.2 cm
Museum Gouda, Museum Gouda

2016, Haboldt · Pictura Fine Arts, Parijs 2016, Gouda, Museum Gouda, inv.nr. 26018

Literatuur

Dolf Welling, ‘Floris Arntzenius’, Den Haag, Van Voorst van Beest Gallery, 1992

Fondsen

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar Van Rijn Fonds en haar Ruze Fonds.