Skip over navigation | Sla menu over

Untitled (from the series Technological Reliquaries)

1965-1966 Paul Thek

Catalogue notes

Kunstenaars zoals Paul Thek (1933-1988) en Louise Bourgois (1911-2010) ondergaan de laatste decennia een herwaardering. Een bestuurslid van de Vereniging Rembrandt geeft uitleg: “Nu er in de kunst van het heden steeds meer aandacht is voor emoties, voor reflectie over geweld en machtsmisbruik, voor maatschappelijke problemen als gevolg van consumentisme en technologisering, wordt er ook gekeken naar kunstenaars uit het (nabije) verleden die, tegen de toenmalige tijdgeest of tegen de toenmalige heersende esthetische ideologie in, in hun werk ‘vooruit’ liepen. Thek voldoet daar als geen ander aan. In zijn werk gaf hij ook toen al, op een volstrekt eigen wijze, vorm aan eeuwenoude thema’s rond de dood en verlossing. Hij deed dat met prachtig, indrukwekkend werk dat ook nu nog zijn boodschap glorieus overbrengt. Omdat hij een onaangepast leven leidde en aan AIDS overleed hangt er ook nog de schijn van martelaarschap om zijn persoon.” Thek koos voor een plek in de marge van de beeldende kunst, een reden waarom hij voor lange tijd nauwelijks in museumcollecties was vertegenwoordigd. Thek reisde sinds de vroege jaren zestig regelmatig vanuit de VS naar West-Europa, waaronder Nederland, waar hij met vrienden werkte aan grote installaties met een eigenzinnig, tegendraads karakter. De kunst van Thek is van belang voor de Collectie Nederland vanwege zijn extreme positie, die hij mede in ons land formuleerde. Deze aankoop is mogelijk gemaakt door de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar Titus Fonds en haar Themafonds Moderne en hedendaagse kunst, het Mondriaan Fonds en het VSBfonds.

Hoofdinformatie
Aankoopjaar 2014
Verzamelgebied Modern & hedendaags
Periode 1950-today
Materiaal wax, Formica, wood, glass beads, resin and Perspex
  • Hoogte: 26.5 cm = 10 3/8 in.
  • Breedte: 98.6 cm = 38 7/8 in.
  • Breedte: 64.8 cm = 25 1/2 in.
Museum Den Haag, Gemeentemuseum

Particuliere collectie, London
2014, Den Haag, Gemeentemuseum Den Haag, inv. n° 1052009

Literatuur