Skip over navigation | Sla menu over

Zelfportret

circa 1685 Jan van Mieris

Catalogue notes

Omdat Jan van Mieris (1660-1690) al op jonge leeftijd overleed zijn er van zijn oeuvre slechts een kleine 25 werken bekend. Zijn broer Willem geniet meer bekendheid maar Jan van Mieris was duidelijk de betere schilder van de twee broers. Als het gaat om het verbeelden van stofuitdrukkingen, haarval en de handen is in dit portret de wijze waarop Jan van Mieris schilderde van een zeer hoog niveau. Dat de mogelijkheid zich voor Museum de Lakenhal in Leiden voordeed om één van de schaarse zelfportretten van de kunstenaar te verwerven wordt door het bestuur van de Vereniging Rembrandt als een kans gezien om de verzameling van Leidse Meesters voor het museum en de Collectie Nederland uit te breiden. Als Leidse fijnschilder past Jan van Mieris perfect in de collectie van Museum de Lakenhal dat een belangrijke verzameling zelfportretten van Leidse Meesters bezit. De aankoop is mede mogelijk gemaakt met steun van de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds, haar Themafonds 17de-eeuwse Schilderkunst en het Mondriaan Fonds.

Hoofdinformatie
Aankoopjaar 2014
Verzamelgebied 17de-eeuwse schilderkunst
Periode 1600-1700
Materiaal oil on canvas
  • Hoogte: 80 cm = 31 1/2 in.
  • Breedte: 64 cm = 25 1/4 in.
Museum Leiden, Museum De Lakenhal

Collectie Gerard Reve en Joop Schafthuizen
Kunsthandel Bob P. Haboldt & Co., Amsterdam/Parijs/New York
2014, Leiden, Museum de Lakenhal, inv. n° unknown