Skip over navigation | Sla menu over

Zittend naakt (recto); Portret van Johan van Zweden (verso)

1925 Jan Wiegers

Catalogue notes

Het Groninger Museum vroeg steun voor de aankoop van een schilderij van Jan Wiegers (1893-1959), een van de belangrijkste leden van De Ploeg. Deze kunstkring werd in 1918 in Groningen opgericht om de nieuwste ontwikkelingen in de kunst te leren kennen. Vooral door de oriëntatie op het internationale expressionisme hebben veel leden van De Ploeg een belangrijke bijdrage aan de Nederlandse 20ste-eeuwse kunstgeschiedenis geleverd. Wiegers was in de jaren 1920/21 in Davos en raakte daar bevriend met Ernst Ludwig Kirchner, de grote Duitse expressionist, door wie hij enorm geïnspireerd werd. De leden van De Ploeg stimuleerden elkaar enorm, bijvoorbeeld door elkaars portretten in duel te schilderen. Het Groninger Museum heeft in de loop der jaren een prachtige verzameling van werken van leden van De Ploeg in een internationale context bijeengebracht. Het is een kenniscentrum op dit gebied geworden. Het ondersteunde schilderij is een fraai en zeldzaam voorbeeld van een naakt, geschilderd in de van Kirchner geleerde techniek van olieverf die verdund is met een mengsel van benzine en bijenwas, waardoor de typische matte, intensieve kleuren ontstaan. Bijzonder aan dit schilderij is ook de achterzijde met een portret van collega schilder Johan van Zweden. De aankoop is mede mogelijk gemaakt met steun van de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar Fonds voor 20ste eeuwse Nederlandse schilderkunst en haar Themafonds Moderne en hedendaagse kunst.

Hoofdinformatie
Aankoopjaar 2014
Verzamelgebied Modern & hedendaags
Periode 1880-1950
Materiaal wax and oil on linen
  • Hoogte: 71 cm = 28 in.
  • Breedte: 54.5 cm = 21 1/2 in.
  • thickness: 2 cm = 3/4 in.
Museum Groningen, Groninger Museum

Collectie mevrouw A.A. Hofsteenge-Oosterhof
2014, Groningen, Groninger Museum, inv. n° 2014-0015

Literatuur