Skip over navigation | Sla menu over
23 feb 2018

18de-eeuwse Terwestens terug in Kasteel het Nijenhuis

18de-eeuwse Terwestens terug in Kasteel het Nijenhuis

Na 84 jaar keert een vroeg 18e-eeuwse serie van 6 wandschilderingen terug naar Kasteel het Nijenhuis in Heino/Wijhe. Op de enorme doeken is de mythe van Dido en Aeneas verbeeld door de gebroeders Augustinus en Mattheus Terwesten. Van Mattheus, in zijn tijd een belangrijk kunstenaar, waren geen wandschilderingen meer aanwezig in Nederland. Met steun van de Vereniging Rembrandt en de BankGiro Loterij kon Museum de Fundatie de serie aankopen. Vanaf 24 februari 2018 wordt het eerste gerestaureerde doek samen met een niet-gerestaureerd werk getoond in Kasteel het Nijenhuis. De overige werken worden komende maanden gerestaureerd en na restauratie geleidelijk in het kasteel tentoongesteld.

Tot 2016 hing de Terwesten-serie in een landhuis in Kent. De particuliere eigenaar wilde het laten veilen bij Christie’s in Londen. Het veilinghuis zocht contact met Museum de Fundatie omdat op de achterzijde van een aantal van de werken geschreven staat: ‘TERWESTEN geconserveerd door C.B. van Bohemen 1935 Den Haag Holland Afkomstig Kasteel Neijenhuis (Overijsel)’.

De zes ‘behangsels’, zoals ze ook worden genoemd, hingen tot 1934 in Kasteel het Nijenhuis. Ze komen voor op De voorloopige lijst der Nederlandsche monumenten in 1923 met de vermelding dat ze ‘overgebracht zijn uit een huis te ’s Gravenhage’. Als in 1934 de inboedel van het kasteel geveild wordt staat de serie beschreven als ‘Kamerbeschildering door Aug. Terwesten, bestaande uit 6 paneelen met voorstellingen uit de geschiedenis van Aeneas en Dido’. De werken zijn dus niet speciaal voor het kasteel gemaakt. Het was in die tijd vrij gangbaar om dergelijke schilderijen, nadat ze een bepaalde periode ergens gehangen hadden, over te plaatsen naar een ander interieur.


Zaalfoto Kasteel het Nijenhuis. Met op de rechterwand Dido op de troon met bedienden (na restauratie) en Aeneas knielend met bedienden (voor restauratie).

Op grond van signering en stilistische kenmerken is vastgesteld dat de werken geschilderd zijn door Mattheus Terwesten (1670-1757) en diens oudere broer Augustinus Terwesten (1649-1711). Het gaat om de terugkeer van een bijzonder ensemble, omdat van Mattheus Terwesten geen wandschilderingen meer aanwezig waren in Nederland.