Skip over navigation | Sla menu over
30 aug 2017

Aankoop van vijf arcadische landschappen binnenkort te zien in Rijksmuseum Twenthe

Rijksmuseum Twenthe presenteert vanaf 24 september zijn nieuwste aanwinst: een uiterst zeldzaam ensemble van vijf grote landschapsschilderingen uit de 18de eeuw van Jurriaan Andriessen. De aankoop is mogelijk gemaakt door de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Fonds Leppink-Postuma), Stichting Roelvink Fonds, Stichting Het Fransen Fonds en het G.J. van Heekfonds Jr.

Andriessen, geboren en getogen in Amsterdam, was de belangrijkste schilder van grote interieurstukken uit de 18de eeuw. Veel welgestelde burgers en edelen lieten hun landhuizen en villa’s verrijken met werken uit zijn atelier. Er zijn meer dan 200 door Andriessen getekende behangselontwerpen bekend. Een groot aantal van zijn voorontwerpen en tekeningen wordt in het Rijksprentenkabinet bewaard. Jurriaan Andriessen had tientallen leerlingen in zijn behangselatelier en was één van de directeuren van de Stadstekenacademie. Samen met zijn zoon Christiaan stichtte hij ook een eigen tekenacademie, speciaal voor het tekenen naar vrouwelijk naakt. Vrouwelijke naaktmodellen, dat vond men onwelvoeglijk in de Stadsacademie.

Ondanks het omvangrijke oeuvre van Jurriaan Andriessen zijn er slechts enkele interieurs met ensembles over gebleven. Heel veel werk heeft de veranderde interieurmode van de 19de en 20ste eeuw niet overleefd. Het werd vaak weggegooid en in het gunstigste geval verkocht, direct of via een veiling.

Slechts enkele doeken zijn bewaard gebleven. In Museum Van Loon worden zes doeken met mediterrane taferelen van de hand van Andriessen tentoongesteld die oorspronkelijk uit Kasteel Drakensteyn komen. Deze werden in de jaren zestig gekocht van prinses Beatrix en verkeerden toen in slechte staat. Na grondige restauratie zijn ze nu te zien in de Drakensteyn kamer in het Museum Van Loon. In de tuinkamer van Het Grachtenhuis (Herengracht 386, Amsterdam) is een ensemble te zien dat Andriessen in 1776 vervaardigde in opdracht van Gillis Alewijn, schepen van Amsterdam.

De prachtige set van maar liefst vijf grote werken van Rijksmuseum Twenthe is vervaardigd omstreeks 1780 en via een onbekende weg terechtgekomen in een Engels landhuis. Het maakte ooit deel uit van een ‘kamer in het rond’, een volledig met schilderingen gedecoreerde 18de -eeuwse salon. De afbeeldingen zijn geïnspireerd op de klassieke oudheid en waren een visitekaartje voor de geleerdheid van de eigenaar. De vrouw des huizes liep er rond in een elegante, brede japon, de hoofden van de rijke bewoners waren getooid met bepoederde pruiken. De werken zijn in prachtige staat, vol levendige, arcadische details. Het is één van de mooiste series van Andriessen. Nu weer terug in Nederland geven ze een fraai beeld van een attractief interieur uit de 18de eeuw.

Grote dank gaat uit naar de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Fonds Leppink-Postuma), Stichting  Roelvink Fonds, Stichting Het Fransen Fonds en het G.J. van Heekfonds Jr. Dankzij hun bijdragen kon Rijksmuseum Twenthe de prachtige werken terughalen uit Engeland en opnemen in de Collectie Nederland. Vanaf 24 september zijn ze te zien in de nieuwe zilverkabinet samen met de schitterende zilvercollectie van de Martens Mulder Stichting. Een stijlvol ensemble, een kabinet vol rijkdom, verenigd in Rijksmuseum Twenthe.