Skip over navigation | Sla menu over
21 nov 2017

Behangselschilderingen Aert Schouman terug in Dordrecht

Het Dordrechts Museum heeft de zeldzame behangselreeks ‘Il Pastor Fido’ door Aert Schouman toegevoegd aan haar collectie. De Vereniging Rembrandt heeft daaraan meegewerkt door de aankoop te steunen.

Ook een crowdfundingsactie en steun van het Mondriaan Fonds maakten de aankoop mogelijk.

Dordtenaar Aert Schouman (1710 – 1792) staat bekend om zijn decoratieve interieurkunst: in de achttiende eeuw beschilderde hij niet alleen ‘behangsels’, maar ook schoorstenen, plafonds en bovendeurstukken. Hiervan is zeer weinig bewaard gebleven. De reeks ‘Il Pastor Fido’ (de trouwe herder) is daarom van bijzondere kunst- en cultuurhistorische waarde.

Intact teruggevonden

De in 1742 gemaakte behangsels werden vorig jaar teruggevonden in Engeland. De werken, die Schouman ooit maakte voor een Dordtse patriciërswoning, waren nog helemaal intact.

Decoratieve schilderkunst in lichte kleuren

‘Dit is de enige reeks die compleet bewaard is gebleven’, schrijft kunsthistoricus Charles Dumas in de onlangs verschenen tentoonstellingscatalogus. ‘Door de lichte kleuren en de losse uitvoering kan dit ensemble tot de mooiste binnen Schoumans oeuvre worden gerekend. Het is het beste wat de Nederlandse decoratieve schilderkunst in de achttiende eeuw heeft voortgebracht.’

De Vereniging Rembrandt kon de aankoop steunen mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds en haar Willem en Mary Reus-de Lange Fonds.