Skip over navigation | Sla menu over
12 mrt 2017

Bonnefantenmuseum verwerft zeldzaam topstuk op TEFAF

Het Bonnefantenmuseum heeft een zilveren kraankan verworven op TEFAF 2017. De zilveren kraankan met drie kranen is vervaardigd door Joannes L'Herminotte te Maastricht in de 18de eeuw. Deze aankoop werd mogelijk gemaakt door Vereniging Rembrandt en een particuliere weldoener die anoniem wenst te blijven. ‘Een belangrijke aanwinst, zowel voor onze collectie als voor de Collectie Nederland. Dit wordt ook onderstreept door de bijdrage Vereniging Rembrandt’, aldus Stijn Huijts, directeur Bonnefantenmuseum.

Spoedaanvraag
De aanwezigheid van de Vereniging Rembrandt en haar bestuur op TEFAF maakt het voor musea mogelijk om spoedaanvragen te doen. Het bestuur heeft op de beurs de kraankan kunnen bekijken en besloten de gevraagde steun van € 75.000 toe te kennen. Mede door de vaste presentatie van Maastrichts zilver in het Bonnefantenmuseum is het bestuur ervan overtuigd dat deze aankoop een belangrijke rol zal spelen in het verhaal dat dit Maastrichts zilver vertelt.

Drie-kranen kan
Zilveren kraankannen met drie kranen komen heel weinig voor in Nederland, kraankannen werden in de 18de eeuw vaak van tin gemaakt en hebben meestal één kraan. Een kraankan werd gebruikt om koffie uit te tappen. Gemalen koffiebonen werden in de kan gedaan, er werd kokend heet water op gegoten waarna er geroerd werd, zodat de koffie zijn/haar smaak kon afgeven. Deze kraankan met drie kranen is het enige exemplaar van Maastrichtse origine dat bekend is. Dit uiterst zeldzame stuk is op fraaie wijze uitgevoerd door Joannes L'Herminotte (1732-1802), hij behoorde tot de bekendste Maastrichtse zilversmeden van de 18de eeuw. De kraankan zal een belangrijke plaats innemen in de collectie Maastrichts zilver van het Bonnefantenmuseum.

De zilveren kraankan is aangekocht bij A. Aardewerk Antiquair Juwelier (standnr. 240) en nog tot het einde van TEFAF 2017 te zien. De Vereniging Rembrandt toont in haar eigen stand (standnr. 729) twee topwerken die eerder op TEFAF werden aangeboden en dankzij de Vereniging Rembrandt de afgelopen jaren konden worden aangekocht.