Skip over navigation | Sla menu over
1 mrt 2017

Een Van Doesburg voor ‘de Eregalerij van de Collectie Nederland’

Zonder steun van de Vereniging Rembrandt was het niet gelukt

Persbericht - Vanavond is Museum De Lakenhal erin geslaagd een belangrijk schilderij van Theo van Doesburg aan te kopen op een veiling in Londen. Met de verwerving van Contra-compositie VII is opnieuw een icoon toegevoegd aan ‘de Eregalerij van de Collectie Nederland’ – de beste werken in Nederlands openbaar kunstbezit. Om deze aankoop te kunnen verwezenlijken, kreeg het museum een genereuze bijdrage van de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar Nationaal Fonds Kunstbezit.

Een bijzondere bijdrage van de Vereniging Rembrandt
Zonder de hulp van de Vereniging Rembrandt en haar Nationaal Fonds Kunstbezit was het voor Museum De Lakenhal onmogelijk geweest de benodigde gelden op tijd bij elkaar te krijgen. De reden dat zij meer dan de helft van het aankoopbedrag bijdroeg, is dat het schilderij van nationaal belang is en als kernstuk zal functioneren in de collectie van Museum De Lakenhal. Het Leidse museum bezit een vijftigtal werken die de theoretische principes en idealen van De Stijl weerspiegelen, maar miste een beeldbepalend hoogtepunt. Contra-compositie VII bezit de kwaliteiten om die rol te kunnen vervullen.

Waardering voor ambitie Museum De Lakenhal
De Vereniging Rembrandt heeft waardering voor de voorbeeldige wijze waarop Museum De Lakenhal zich de afgelopen jaren heeft ingezet om De Stijl context in de verzameling te geven en voor de ambitie die het museum ook nu weer tentoonspreidt. Bij de heropening van Museum De Lakenhal in het voorjaar van 2019 krijgt De Stijl voor het eerst een vaste plek in de collectiepresentatie. Daarin is een belangrijke plaats weggelegd voor Van Doesburg, die deze internationale beweging in 1917 in Leiden lanceerde. In de aan Van Doesburg gewijde zaal wordt Contra-compositie VII een sleutelstuk.

Sinds 1883 versterken van de Collectie Nederland
Sinds de jaren zestig heeft de Vereniging Rembrandt verschillende keren bijgedragen aan de aankoop van werken van De Stijl, van kunstenaars als Piet Mondriaan, Theo van Doesburg, Bart van der Leck en Gerrit Rietveld. Deze stukken bevinden zich het Gemeentemuseum Den Haag, maar ook in het Kröller-Müller Museum in Otterlo, het Centraal Museum in Utrecht en het Van Abbemuseum in Eindhoven. Dit is geheel in de lijn met de missie van de Vereniging Rembrandt, die zich al sinds 1883 inzet voor het versterken van openbare kunstcollecties door heel Nederland.

Theo van Doesburg, Contra-Compositie VII, 1924. Olieverf op doek, 45,3 x 45 cm. Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar Nationaal Fonds Kunstbezit en haar BankGiro Loterij Aankoopfonds.