Skip over navigation | Sla menu over
20 apr 2018

Groninger Museum verwerft belangrijk werk David LaChapelle

Persbericht - Met steun van de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar Titus Fonds en haar mr Rickert J-F. Blokhuis Fund, heeft het Groninger Museum een belangrijk werk van David LaChapelle verworven. Seismic Shift is een prachtig voorbeeld van de complexe geënsceneerde fotografie van LaChapelle en bevat tal van verbanden met de collectie van het museum.

Seismic Shift werpt een interessante blik op de huidige staat van de kunstwereld en kunstmarkt en snijdt thema’s aan als vergankelijkheid, verval en consumentisme. Op de foto is een deels vervallen ruïne van een museum voor hedendaagse kunst te zien met zwaar beschadigde iconische werken van kunstenaars als Jeff Koons, Andy Warhol, Damien Hirst en Takashi Murakami. Deze kunstenaars staan symbool voor de torenhoge prijzen in de kunstmarkt: een voorbeeld van de wereldwijde vraag onder superrijke kopers voor wie kunst een merk is. Seismic Shift stelt kritische vragen over de beperkte houdbaarheid van kunst. Het werk wordt beschouwd als één van de hoogtepunten uit het oeuvre van David LaChapelle.

Het Groninger Museum is trots op de aankoop. Geënsceneerde fotografie is één van de speerpunten in de collectie. Seismic Shift maakt deel uit van de overzichtstentoonstelling LaChapelle: Good News for Modern Man.

David LaChapelle, Seismic Shift, 2012, Chromogene afdruk, 182.9 x 451.7 cm. Groninger Museum, aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar Titus Fonds en haar mr Rickert Blokhuis Fund.