Skip over navigation | Sla menu over
24 nov 2017

Museum Flehite onthult 'Gezicht op Amersfoort' // Video

Museum Flehite in Amersfoort heeft donderdagavond het Gezicht op Amersfoort van Caspar van Wittel gepresenteerd. Het werk werd onthuld door de Amersfoortse burgemeester Lucas Bolsius en door cultuurwethouder Bertien Houwing.

Vereniging Rembrandt steunde het museum onlangs bij de aankoop van het achttiende-eeuwse schilderij. Ook diverse andere fondsen en steunverleners waren daarbij betrokken.

Gezicht op Amersfoort, dat door het museum omschreven wordt als ‘een zeer belangrijke aanwinst’, is binnenkort te zien in de zaal waar ook het gelijknamige werk door Matthias Withoos te zien is. Hij was de leermeester van Van Wittel. Ook krijgt de gouache een prominente plek in de overzichtstentoonstelling over Van Wittel die voor begin 2019 gepland staat.

De Amersfoortse schilder is in Nederland vrij onbekend, maar was populair in Italië, waar hij het grootste deel van zijn leven doorbracht. Van Wittel had zijn faam te danken aan zijn topografische stadsgezichten, een onderafdeling van de landschapsschilderkunst die in Nederland al enige tijd werd beoefend, maar in Italië iets nieuws was. Hij maakte in Italië honderden van dit soort werken, vooral met zijn eigen woonplaats als onderwerp.

Vernieuwend voor zijn Romeinse stadsgezichten was niet alleen dat Van Wittel hierin de werkelijkheid vrij nauwkeurig navolgde, maar ook dat hij hierin de meer moderne kanten van de stad liet zien.