Skip over navigation | Sla menu over
6 apr 2017

Museum Van Loon verwerft twee zilveren kastanjevazen dankzij steun Vereniging Rembrandt

PERSBERICHT - Woensdag 5 april heeft Museum Van Loon twee zilveren kastanjevazen aangekocht bij veilinghuis Bonhams in Londen. Met steun van Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds, en de Patronen van Museum Van Loon heeft het museum deze bijzondere aankoop kunnen doen.

De vazen zijn afkomstig uit de collectie van de familie Van Loon. Op foto’s van de buitenplaats Hydepark te Doorn zijn de vazen te zien in de eetkamer van het huis. Via directe vererving werd het paar op 5 april aangeboden bij het Britse veilinghuis.

Deze kastanjevazen zijn vervaardigd door Bennewitz & Zonen. Bennewitz was de meest vooraanstaande vervaardiger van groot tafelzilver in Nederland in de vroege negentiende eeuw. Opvallend aan deze twee exemplaren is de Frans georiënteerde Empire stijl, die uitbundiger is dan de doorgaans sobere Hollandse variant op de Empire. De kastanjevaas is in het derde kwart van de 18de eeuw ontstaan en was bedoeld voor gepofte of gepureerde kastanjes, een lekkernij die als dessert werd geserveerd. De familie Van Loon bezat in de negentiende eeuw een zeer grote collectie zilver; knecht Gerrit besteedde een dag per week met het poetsen van alle zilveren objecten. Het museum heeft echter vrijwel geen zilver in de collectie. Met deze verwerving kan het museum nog beter het verhaal vertellen van hoe families als de Van Loons eeuwenlang verzameld hebben aan de gracht.

Museum Van Loon is verheugd dat de objecten kunnen worden toegevoegd aan de collectie. Als voorbeeld van de grote hoeveelheid familiezilver die ooit te zien was in het huis, een voorbeeld van de Internationale Empirestijl en een fraai werk van één van Amsterdams bekendste zilversmeden. Tijdens de Nationale Museumweek, met thema ‘ons echte goud’ heeft het museum een nieuw ‘gouden pronkstuk’ kunnen verwerven.

De vazen zullen binnenkort te zien zijn in Museum Van Loon.