Skip over navigation | Sla menu over
4 apr 2017

Nieuwe aankoop: hol geblazen hoofd van Bloch voor het Nationaal Glasmuseum

Nieuwe aankoop: hol geblazen hoofd van Bloch voor het Nationaal Glasmuseum

Het Nationaal Glasmuseum koopt met behulp van Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar P.H. Soeters Fonds voor 20ste-eeuwse Glaskunst) en Vrienden van Modern Glas een uniek werk aan van Lucienne Bloch. Het betreft een hol geblazen vrouwenhoofd dat een unicum vormt binnen het toch al beperkte oeuvre van de Amerikaanse kunstenares.

Hol in plaats van geperst
Het vrouwenhoofd is uitzonderlijk, omdat het hol geblazen is in een metalen mal. Alle andere glasontwerpen van Lucienne Bloch zijn namelijk van geperst glas gemaakt. Bovendien is dit hoofd haar eerste ontwerp voor de Glasfabriek Leerdam.

‘Nog behoorlijk lastig om te maken’
Volgens glasblazer Bernard Heesen was het destijds nog behoorlijk lastig om op deze manier glas te blazen. Het was bovendien uiterst kostbaar, zeker als er teveel exemplaren niet goed uit de mal kwamen. Een metalen mal is immers veel duurder dan een van hout.

Diffuus en ingetogen
Uiteindelijk kwam de fabriek waarschijnlijk zelf ook tot die conclusie, want kort daarop ging men over op geperste glazen beelden. Dit maakt het ontwerp van Bloch extra uniek. Het toont een fraai gebruik van de eigenschappen van glas, waarbij het diffuse  en ingetogen karakter optimaal naar voren komen.

Kort, maar krachtig
Directeur van het Glasmuseum P.M. Cochius leerde kunstenares Lucienne Bloch in 1929 kennen. Op uitnodiging van Cochius verblijft Bloch in Leerdam, waar zij slechts een korte periode (1929/1930) een fraaie collectie “kleinplastiek” ontwerpt, die tot op de dag van vandaag zeer geliefd is bij verzamelaars.

Na ‘Leerdamse periode’ nauwelijks nog beelden
Na dit korte verblijf in Leerdam vertrekt Bloch naar Amerika, waar zij kunstenaars Frida Kahlo en Diego Rivera ontmoet en voor wie zij als een van hun medewerkers aan de slag gaat. Bloch fotografeert beide kunstenaars en positioneert zich aan de hand daarvan als fotografe. Sculpturen komen na de periode in Leerdam nauwelijks meer van haar hand, wat de “Leerdamse periode” des te interessanter maakt.