Skip over navigation | Sla menu over
2 nov 2017

Stedelijk Museum Zwolle: 'Alleen roetschade aan door VR gesteunde kunst'

De door de Vereniging Rembrandt gesteunde werken in het Stedelijk Museum Zwolle zijn redelijk gespaard gebleven door de brand die daar onlangs woedde. Dat heeft de conservator laten weten.

Het museum werd medio oktober opgeschrikt door brand op de begane grond. Hoewel het vuur relatief snel geblust werd, kon de rook die ontstond zich door een groot deel van het pand verspreiden.

Raadsherenbekers

In het museum zijn diverse werken te zien die aangekocht zijn met steun van de Vereniging Rembrandt, waaronder acht zilveren raadsherenbekers uit de zeventiende eeuw. Conservator Linda Barendse: "Het zilver stond allemaal in vitrines waar wel iets roet door heen is gekomen, maar niet heel veel."

Naast de bekers biedt het museum ook plaats aan Het Geslachte Varken van Hendrick ten Oever en aan werken van Jan van Loo en Claes Bellekin. Volgens het museum is de schade beperkt gebleven, waardoor de schilderijen niet naar het restauratieatelier gebracht hoeven worden. "De roet is over het algemeen vrij droog en daardoor relatief eenvoudig te verwijderen", aldus de conservator.

Het Stedelijk Museum Zwolle kwam eerder in het nieuws, omdat het ophoudt in de huidige vorm te bestaan. Het Historisch Centrum Overijssel beraadt zich op wat er moet gebeuren met de collectie van het museum.