Skip over navigation | Sla menu over
2 mrt 2017

Vereniging Rembrandt onmisbaar voor musea op TEFAF

Persbericht - Op TEFAF kunnen kunstwerken uit particulier bezit overgaan naar een openbare collectie in Nederland, zodat iedereen ervan kan genieten. Bijna elk jaar steunt de Vereniging Rembrandt wel één of meer aankopen die musea op TEFAF verwerven. Zonder bijdrage van de Vereniging Rembrandt zijn deze aankopen vrijwel onmogelijk.

15.000 gepassioneerde kunstliefhebbers
Soms kan een kunstwerk je omver blazen. Een gevoel dat iedereen moet kunnen ervaren, vinden wij. ‘Wij’ zijn de Vereniging Rembrandt, zo’n 15.000 gepassioneerde kunstliefhebbers die ervoor zorgen dat heel Nederland kan genieten van nationale en internationale topstukken in Nederlandse musea. Het openbaar kunstbezit komt voor een groot deel tot stand door het de vrijgevigheid van particulieren, individueel of met elkaar bij de Vereniging Rembrandt.

Van particulier naar openbaar op de TEFAF
Dit jaar presenteert de Vereniging Rembrandt in haar stand (standnr. 729) een keuze uit kunstwerken die de afgelopen jaren zijn aangekocht op TEFAF en PAN Amsterdam voor de Collectie Nederland. Aankopen die zonder steun van de Vereniging Rembrandt nooit tot stand waren gekomen.
•    een landschap op koper van Paul Bril uit 1592, aangekocht door het Mauritshuis op TEFAF in 2013
•    een interieur van de Deense kunstenaar Hammershøi, aangekocht door Museum Boijmans Van Beuningen op TEFAF in 2014
•    een zeer zeldzaam Venetiaans glazen bord, ontdekt op de PAN in 2014 en aangekocht door het Gemeentemuseum Den Haag in 2015

Wordt ook dit jaar de Collectie Nederland verrijkt?
Zal TEFAF ook dit jaar weer een meesterwerk voor het openbaar kunstbezit opleveren? Het initiatief ligt bij de musea, de beoordeling bij de experts, maar we zijn ook benieuwd naar de mening van de kunstliefhebbers op TEFAF. Daarom vragen wij de bezoekers van TEFAF welk kunstwerk, dit jaar op de beurs te zien, volgens hen een plek moet krijgen in een Nederlands museum.