Skip over navigation | Sla menu over
5 jul 2017

Vereniging Rembrandt steunt aankoop iconisch zwaard voor Collectie Nederland

Persbericht - De Vereniging Rembrandt draagt met € 220.000 bij aan de verwerving van het bronzen Zwaard van Ommerschans, dat vandaag werd aangekocht door het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden.

Met haar steunverlening creëert de Vereniging de eenmalige kans om dit unieke ceremoniële zwaard te bemachtigen op een altijd spannende veiling bij Christie’s in Londen. Het zwaard is een spectaculaire toevoeging aan de Nederlandse prehistorische kunstcollectie en de Collectie Nederland. Na 90 jaar in een privécollectie te zijn geweest, keert het weer terug naar Nederland en is het binnenkort voor iedereen te zien.

Buitengewoon grote kunst- en cultuurhistorische waarde
Al sinds de jaren twintig van de vorige eeuw probeert het Rijksmuseum van Oudheden het zwaard te verwerven uit de privécollectie waarin het zich bevond. Vandaag deed zich voor het eerst de mogelijkheid voor om het te kopen op een veiling in Londen. Voor het museum was financiële steun van de Vereniging Rembrandt van groot belang om deze uitzonderlijke kans te kunnen grijpen.

Gezien de buitengewoon grote kunst- en cultuurhistorische waarde van het zwaard, was de Vereniging bereid een zeer groot bedrag beschikbaar te stellen. Omdat er geen vergelijkingsmateriaal voor handen is voor een dergelijk object, was het niet te voorspellen wat het laatste bod zou worden.

Het moest lukken
Fusien Bijl de Vroe, directeur van de Vereniging Rembrandt: ‘Alles wat goed is, heeft eeuwigheidswaarde. Dit zwaard is daar een bewijs van. Het bestuur was er in vijf minuten over uit dat deze aankoop moest lukken. Het kan toch niet zo zijn dat de belangrijkste vondst uit onze Nederlandse bronstijd hier niet te zien is?!’

Ceremonieel zwaard
Het Zwaard van Ommerschans is ongeveer 3500 jaar oud en werd in de late 19de eeuw gevonden op een landgoed in Overijssel. Het is onderdeel van een kleine groep van zes ‘reuzenzwaarden’. Deze zwaarden werden niet gebruikt om te vechten, maar hadden een belangrijke ceremoniële functie. Deze wapens van de allerhoogste orde werden gemaakt om indruk te maken met hun schoonheid en grootte. Conservator Luc Amkreutz, Rijkmuseum van Oudheden: ‘Het Zwaard van Ommerschans is met recht het meest indrukwekkende exemplaar van de gehele zwaardengroep.’