Skip over navigation | Sla menu over
5 mei 2017

Verloren zoon na crowdfunding terug op Borg Verhildersum

5 mei 2017 - Het bestuur van Landgoed Verhildersum Leens heeft woensdag een portret van Edzard Jacob Tjarda van Starkenborgh (1657-1716) weten te bemachtigen op een veiling in Londen. De ‘verloren zoon’ geportretteerd door Martinus van Grevenbroeck komt hierdoor weer terug op zijn Landgoed Verhildersum in Leens.

Met de steun van de Vereniging Rembrandt en haar BankGiro Loterij Aankoopfonds als basis, was het voor Landgoed Verhildersum mogelijk om middels een crowdfunding campagne het resterende bedrag rond te krijgen en het portret te verwerven voor de Groningse borg.

"We zijn enorm blij met de toezeggingen die vrienden en liefhebbers van Landgoed Verhildersum hebben gedaan via de crowdfunding. Dat zoveel mensen spontaan een toezegging deden, daar krijg ik een warm gevoel van.", aldus Gerrit Alssema, directeur Landgoed Verhildersum Leens.

Voor Landgoed Verhildersum is dit schilderij een aanwinst van grote betekenis. Edzard Jacob Tjarda van Starkenborgh (1657-1716) werd al in 1673 borgheer. Hij was toen zestien jaar. Zijn beeltenis is ook prominent terug te vinden op het grote familieportret geschilderd door Martinus van Grevenbroeck, dezelfde kunstenaar als die van de huidige aankoop. Deze zeldzame mogelijkheid, zo relevant voor de presentatie van de borg en daarmee voor het vertellen van het verhaal van de lokale geschiedenis, gaf voor Vereniging Rembrandt de doorslag om haar steun te verlenen.

Het portret zal na restauratie een definitieve plek krijgen naast zijn moeder op de Groningse borg.