Skip over navigation | Sla menu over
22 nov 2017

Vier musea zorgen voor één zilvercollectie

Door de collegiale samenwerking tussen vier musea is een belangrijk deel van een particuliere zilververzameling voor Nederland behouden. Museum Boijmans Van Beuningen, Gemeentemuseum Den Haag, het Nederlands Zilvermuseum en het Drents Museum trekken samen op om de interessantste objecten voor de Collectie Nederland te kunnen verwerven, daarbij geholpen door de Vereniging Rembrandt en enkele fondsen.

Het gaat om de collectie van Annelies Krekel, die in diverse musea in binnen- en buitenland is getoond en een grote reputatie geniet onder kenners van zilver. De complete verzameling bestaat uit ongeveer 140 stukken en bevat representatieve voorbeelden van toonaangevende ontwerpers, zilversmeden en fabrikanten uit de periode 1880-1940, zoals de ateliers van Begeer en Van Kempen, Josef Hoffmann, Jan Eisenloeffel en Charles Rennie Mackintosh. Alle belangrijke stromingen en momenten uit deze decennia, waaronder Bauhaus, de Wiener Werkstätte en de Arts & Crafts-beweging, zijn vertegenwoordigd.

De collectie is over een periode van 45 jaar bijeengebracht door mevrouw Annelies Krekel. Ze besefte dat haar met zorg opgebouwde verzameling bij verkoop uiteen zou vallen en dat delen naar het buitenland zouden verdwijnen. Daarom nodigde zij vier musea met een zilvercollectie uit om in overleg een keuze te maken. Met aanvullende financiering van de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar Fonds 31 en haar BankGiro Loterij Aankoopfonds, het Mondriaan Fonds en de BankGiro Loterij konden de voorwerpen voor een schappelijke prijs worden overgenomen.

‘Fantastisch dat de vier musea zo in gezamenlijkheid de belangrijkste stukken voor Nederland hebben kunnen behouden,’ zegt Fusien Bijl de Vroe, directeur van de Vereniging Rembrandt, die heeft bijgedragen aan de aankoop van 29 voorwerpen uit de collectie Krekel. ‘Bij deze samenwerking hebben ze niet alleen het belang van hun eigen verzameling voor ogen gehouden, maar ook het belang van de Collectie Nederland, een belangrijk aspect bij het geven van steun.’

Wanneer te zien?
De presentaties van de Collectie Krekel in het Drents Museum, Nederlands Zilvermuseum en Museum Boijmans Van Beuningen zijn te zien vanaf 12 december.
Het Gemeentemuseum toont op dit moment het koffie- en theeservies van Puiforcat in de tentoonstelling Art Deco – Paris. De overige objecten worden vanaf medio december getoond.

Deel van de Collectie Krekel (Drents Museum)