Skip over navigation | Sla menu over
8 dec 2016

Zeldzame atlas verworven door Bijzondere Collecties UvA

Persbericht - De Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam hebben een zeldzame atlas uit 1714 aangekocht. De atlas werd gedrukt door Gerard en Leonard Valk in Amsterdam. Vaak zijn oude atlassen uit elkaar gehaald, maar dit exemplaar is nagenoeg intact gebleven. Aantekeningen en andere gebruikssporen van eerdere bezitters verhogen het belang van deze atlas voor onderwijs en onderzoek. De atlas is aangekocht met steun van het Amsterdams Universiteitsfonds en de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar KOG-Vereniging Rembrandt Fonds.

Dit exemplaar van de atlas Nova totius geographica telluris projectio bevat nog 47 van de 50 oorspronkelijke  kaarten. De kaarten van Europa, Midden-Europa  en Westfalen waren al snel zo versleten dat ze in de achttiende eeuw vervangen zijn door kaarten van Duitse origine. Verder zijn er 14 kaarten toegevoegd, ook van Duitse herkomst.  Van deze in Amsterdam vervaardigde atlas was tot nog toe geen enkel voorbeeld  in Nederland voorhanden.  Er is in de hele wereld maar één ander exemplaar bekend,  dat bewaard wordt  in de Zentralbibliothek te Zürich.

Dit soort atlassen is zeldzaam. Van de in totaal vier verschillende atlassen met gedrukte kaartenlijst die Gerard Valk en zijn zoon Leonard maakten, zijn slechts acht exemplaren bekend, waarvan nu twee in Amsterdam.  Andere exemplaren bevinden zich in Londen, Sankt Gallen en Washington. De nu verworven  atlas vertoont  veel gebruikssporen. De talrijke notities die een vroege Duitse bezitter toegevoegd heeft, vertellen meer over de manier waarop een dergelijke atlas gebruikt werd. Het maakt van de atlas des te interessanter studiemateriaal.

De aanwinst is tot en met 15 december te zien in een vitrinetentoonstelling in de hal van de Bijzondere Collecties. Gratis toegankelijk tijdens openingstijden. Daarna is de atlas op aanvraag te raadplegen in de Kaartenzaal van de Bijzondere Collecties.

Meer informatie over deze aankoop vindt u in onze aanwinstenpresentatie onder 'Waarom gesteund'.