Skip over navigation | Sla menu over

Waarom gesteund?

1 maart 2013: Museum voor Moderne Kunst Arnhem verwerft video-installatie van Fiona Tan

Waarom gesteund door de Vereniging Rembrandt: Fiona Tan is een van de belangrijkste  vertegenwoordigers van haar generatie film-en videokunstenaars. In 2009 kreeg zij tijdens de Biennale van Venetie met de video-installatie Disorient internationeel veel lovende kritieken. In haar werken, die al van begin af aan de aandacht trokken, gaat het vaak over onderwerpen als herinnering en geschiedenis, identiteit en migratie. Vraagstukken over Oost en West, Oost versus West, keren geregeld terug. Of zij nu fotografie, video of film gebruikt, steeds gaan haar installaties een actieve dialoog aan met de architecturale ruimte. In Disorient verenigt Tan al deze kwaliteiten in een ruimtevullende, poëtische installatie van bewegend beeld, geluid, kleur en ruimte.
Na de presentatie in Venetië was Disorient in 2010 te zien in het MMKA, waar Tan een combinatie maakte van haar werk met de historische en hedendaagse kunst van het museum. Disorient bleek in deze context en in dit gebouw wederom een bijzonder betekenisvol werk dat niet mag ontbreken in de Collectie Nederland.

Samenstelling: Miriam Windhausen, Hoofd Museale Zaken MMKA

Fiona Tan (Pekan Baru 1966)

Disorient (Film still), 2009

Video-installatie op 2 schermen, kleur, 5:1 surround sound, 17’ en 19’34” loop.

Aangekocht in 2012 met steun van de Vereniging Rembrandt en haar Titus Fonds.

Disorient (Film still), 2009

Fiona Tan (Pekan Baru, 1966)

Disorient (Film still), 2009

Video-installatie op 2 schermen, kleur, 5:1 surround sound, 17’ en 19’34” loop.

Aangekocht in 2012 met steun van de Vereniging Rembrandt

Fiona Tan nam voor Disorient de ontdekkingsreizen van Marco Polo uit de dertiende eeuw als uitgangspunt. Het werk bestaat uit twee grote videoprojecties, elk met een eigen soundtrack. Op het grootste scherm beweegt de camera zich langzaam door wat een opslagplaats lijkt van Oosterse voorwerpen: opgezette dieren, lampen, doosjes, tapijten. De andere projectie toont recente filmopnames uit landen uit het Verre Oosten. Uit een luidspreker klinken de citaten uit Polo’s dagboeken die oordelen over de vreemde gewoonten van de volkeren die hij tegenkomt.

anoniem

Dekselpot, 1670-1680

faience en tinglazuur, hoogte 40,1 cm, diameter 30,9 cm. Langdurig bruikleen RCE

Het thema Oost en West / Oost versus West, dat onderwerp is van veel werk van Fiona Tan, is in de collecties van het museum veelvuldig terug te vinden. Bijvoorbeeld in de collectie porselein, die voor een groot deel bestaat uit een legaat van de Arnhemse keramiekverzamelaar baron Van Verschuer (1845-1922). Hij verzamelde zowel Delfts aardewerk als oosters porselein. De verzameling geeft de invloed weer van oosters porselein op Delfts aardewerk en van Europese keramiek op oosters porselein (Chine de commande).

Dekselpot, 1670-1680

Maurits Ver Huell (Zutphen, 1787 – Arnhem, 1860)

Oorlogsdans van de Alfoeren bij de bestorming van Fort Zeelandia op Haroekoe, Molukken, begin 19de eeuw

Aquarel op papier, 25 x 20 cm

De verhalen die Marco Polo (ca 1254-1324) liet optekenen na zijn ontdekkingsreizen naar het Verre Oosten vormen een belangrijk onderdeel van Disorient. Ruim vijf eeuwen later maakte de marinecommandant Maurits Ver Huell over zijn reizen naar Nederlands-Indië een groot aantal tekeningen en aquarellen. De ruim 300 bladen die het museum van hem bezit geven een beeld van de koloniale blik op andere culturen en landschappen.

Joseph Mendes da Costa Amsterdam, (Amsterdam 1863-1939)

Portretbuste Mahatma Gandhi, 1939

Beschilderd zandsteen, 34 x 17,5 x 20 cm.

Aan het einde van de 19de eeuw en het begin van de 20ste eeuw lieten veel Westerse kunstenaars zich inspireren door Japanse prenten, Afrikaanse beelden en Egyptische reliëfs en schilderingen. Die invloeden zien we terug in de vloeiende, grafische lijnvoering en de frontaliteit van het portret dat de beeldhouwer Mendes da Costa (1863-1939) maakte van de Indiase onafhankelijkheidsleider Gandhi. Het beeld is afkomstig uit de nalatenschap van kunstpedagoog en verzamelaar H.P. Bremmer.

Portretbuste Mahatma Gandhi, 1939

Marlene Dumas (Kaapstad, 1953)

Drie andere vrouwe, 1982

Collage, langdurig bruikleen RCE.

Marlene Dumas is net als Fiona Tan geen Nederlandse van geboorte. Dumas heeft haar wortels in Zuid-Afrika, Tan in Indonesië. Voor beide kunstenaars speelt deze herkomst een belangrijke rol in hun werk. Voordat Dumas bekendheid kreeg met haar schilderijen en aquarellen maakte zij collages en tekeningen met herkenbare beelden uit kranten, tijdschriften en films. Afgebeeld in deze collage zijn de weduwen van politici en activisten (Isabel Allende, Coretta King en Ntsiki Biko), van wie de echtgenoten door geweld om het leven zijn gebracht.

Drie andere vrouwe, 1982

Tiong Ang (Surabaja, 1961)

Mockery (Projections), 2002

Video-installatie, 15 inch.

Tiong Ang werd in 1961 geboren in Surabaja, Indonesië, uit Chinese ouders. Tijdens de politiek onrustige jaren zestig vluchtte het gezin naar Nederland. Ang belandde in Middelburg, waar hij opgroeide, Nederlands leerde en naar school ging. In 2002 ging hij voor het eerst naar China, als Chinees die de taal niet spreekt. Op basis van deze reis maakte hij de video Mockery (Projections), waarin hij op humoristische wijze refereert aan zijn status als ‘nep-chinees’ en kritisch is over culturele clichés, etnische stereotypen en bijbehorende verwachtingspatronen.

Mockery (Projections), 2002

Atousa Bandeh Ghiasabadi (Teheran, 1968)

Under the rain, 2007

Video, 8 inch.

Atousa Bandeh Ghiasabadi ontvluchtte haar geboorteland Iran en werd in Nederland beeldend kunstenaar en filmmaker. De video Under the rain toont een terloops gefilmd tafereel van een rij auto’s en vrachtwagens die langzaam door de stromende regen door een Iranees berglandschap rijden. In de open laadbak van een vrachtwagen zitten drie vrouwen die door de zware regenval aan het oog worden onttrokken. De verstilde beelden roepen een sfeer op van gelatenheid en isolement en doen denken aan de found footage die Fiona Tan gebruikte voor Disorient.

Under the rain, 2007
← Ga terug