Skip over navigation | Sla menu over

Waarom gesteund?

11 oktober 2013: Afrika Museum verwerft een wandtextiel van Abdelouye Konaté

 

Waarom gesteund door Vereniging Rembrandt: Abdoulaye Konaté (1953) behoort tot de brede groep van vooraanstaande Afrikaanse Kunstenaars; werk van hem was vertegenwoordigd in de toonaangevende tentoonstelling Africa Remix en ook te zien tijdens Documenta 12 in 2007.
Het werk Offrandes de Couleurs (2007) sluit goed aan bij het beleid van het museum om eigentijdse werken in verband te brengen met de veelal 19de en vroeg 20ste eeuwse collectie, waarbij de nadruk wordt gelegd op eigentijdse kunst, geïnspireerd op Afrikaanse spirituele tradities.
Offrandes de Couleurs heeft de, zij het zeer uitvergrote, vorm van een oude Afrikaanse jagerstuniek, zoals die te zien zijn in de collectie traditionele kunst van het Afrika Museum. De verticale banen in rood, zwart en wit verwijzen naar het (dieren)offer: de kleur van bloed, aarde en de spirituele wereld. In deze abstracte hedendaagse compositie komt een complex Afrikaanse levensbeschouwing tot uitdrukking waarin de relatie tussen mensen- en geestenwereld centraal staat.
Deze aankoop is mede mogelijk gemaakt door het BankGiro Loterij Aankoopfonds van de Vereniging Rembrandt.

Samenstelling: Wouter Welling, conservator hedendaagse kunst Afrika Museum

Abdoulaye Konaté (1953)

2007

Offrandes de couleurs

Textiel, katoen, 248 x 395 cm

Collectie Afrika Museum, Berg en Dal

Aangekocht met steun van Vereniging Rembrandt in 2013

De vorm van het doek Offrandes de Couleurs (Offers van Kleuren) is ontleend aan het traditionele Afrikaanse jagerstuniek. Het reliëfpatroon rondom de compositie verwijst naar de amuletten die jagers op hun tuniek dragen. De verticale rode, zwarte en witte banen staan voor: het (dieren)offer, kracht, vitaliteit (rood), de aarde en de mensenwereld (zwart) en de geestelijke dimensie (wit). Onderaan zien we colanoten die Konaté hier gebruikt als kleurenoffer (rood en wit), maar die in West-Afrika en in de Afrikaanse diaspora ook worden gebruikt bij het raadplegen van het orakel. In deze enorme compositie komt een complexe Afrikaanse levensbeschouwing tot uitdrukking waarin de relatie tussen mensen- en geestenwereld centraal staat. Het werk is bepaald niet alleen door zijn omvang indrukwekkend. Het heeft een sacraal karakter en geeft uitdrukking aan de noodzaak van evenwicht tussen de wereld van de mens en de spirituele dimensie.

Offrandes de couleurs

Onbekend (West-Afrika)

20ste eeuw

Tuniek met krachtobjecten

Textiel en diverse materialen, h. 105 cm

Collectie Afrika Museum, Berg en Dal

Dit kledingstuk is beladen met amuletten die de drager moeten beschermen en bijzondere krachten verlenen. De kleding geeft uitdrukking aan diens grenspositie. Hij is iemand die de grens tussen twee werelden – mens/natuur of mens/geestenwereld – gaat overschrijden. En dat is bepaald niet zonder risico. Voordat de jager de wildernis ingaat, dus het dorp, de mensenwereld, de cultuur verlaat, moet hij in harmonie komen met een wilde, potentieel levensgevaarlijke omgeving. Als hij zich namelijk al te zeer onderscheidt van die omgeving, hoort hij er niet bij. Dan wordt hij uitgestoten en verandert van jager in prooi.

Tuniek met krachtobjecten

Gerard Quenum (Benin - 1971)

1999-2000

Paalbeelden (Le Sage, Agossou en L'Enfance)

Hout, plastic, textiel,
123 x 12 cm (Le Sage),
159 x 16 cm (Agossou),
114 x 16 cm (L'Enfance)

Collectie Afrika Museum, Berg en Dal

Rood verwijst naar levenskracht. Gérard Quenum (1971) uit Benin maakt paalbeelden geïnspireerd door de bochio beschermbeelden uit zijn land. Een klein stukje rode stof voldoet om het beeld op te laden met energie. Die hebben ze ook nodig, want zijn beelden getuigen dikwijls van een zwaar bestaan – op het beeld over de kindertijd zijn zelfs injectienaalden aangebracht.

Paalbeelden (Le Sage, Agossou en L'Enfance)

Santiago Rodríguez Olazábal (Cuba - 1955)

1997

Yo desplegué las velas (Ik ontvouwde de zeilen)

Installatie, hout, glas, aarde, keramiek, doek, 298 x 269 cm

Collectie Afrika Museum, Berg en Dal

Dezelfde kleursymboliek als bij de doeken van Konaté komen we ook in het werk van de Cubaan Santiago Rodríguez Olazábal (1955) tegen. Hij is een kunstenaar uit de zogenoemde Afrikaanse diaspora. In de landen waar ooit slaven op plantages te werk werden gesteld, ontstonden nieuwe religies, geënt op het katholicisme, maar vooral Afrikaans van karakter. Olazábal is een regla de Ífa priester die regelmatig het orakel raadpleegt. De installatie Yo desplegué las velas (Ik ontvouwde de zeilen), 1997, heeft betrekking op de relatie met de (Afrikaanse) voorouders. De gebruikte kleuren - rood, wit, zwart en blauw – staan voor levenskracht, spirituele wijding/het domein van het geestelijke, de aarde en de zee, het water. De man staat harmonieus in het middelpunt van de elementen die zijn bestaan bepalen.

Yo desplegué las velas (Ik ontvouwde de zeilen)

Santiago Rodríguez Olazábal (1955)

1998

Yo me lo llevo viento malo (Ik wend de kwade wind af)

Installatie, diverse materialen, aarde en tekeningen op papier

Collectie Afrika Museum, Berg en Dal

De installatie Yo me lo llevo viento malo (Ik wend de kwade wind af), 1998, toont een healing; een babalawo (ritueel specialist) voert een reiniging uit van zijn cliënt door een magische stof via een balk met objecten die ‘opgeladen’  zijn met kracht, over hem heen te blazen. Op de grond bevindt zich een kruis van aarde met vier kaarsen. Het kruispunt is vanouds de plaats waar de wereld van mensen en geesten elkaar kunnen ontmoeten, daar worden offers gebracht om ‘de weg’ te openen. Doel van de handeling is het herstellen van harmonie, want ziekte of een andere bedreiging van iemands fysieke of geestelijke gezondheid wordt gezien als disharmonie, een verstoring van het evenwicht.

Yo me lo llevo viento malo (Ik wend de kwade wind af)

Luis Ruz Reyes (Cuba - 1951)

onbekend

Chango Guerro

bamboe en bezem, 93 cm

Collectie Afrika Museum, Berg en Dal

Een andere Cubaanse kunstenaar, Luis Ruz Reyes, maakte dit beeld van Chango Guerro, een zeer krachtig geestwezen van vuur, bliksem en donder uit het Yoruba pantheon. De rode band om de hals van het beeld versterkt de kracht van het beeld.

Chango Guerro

Creditline

De aankoop van Offrandes de Couleurs van Abdoulaye Konaté voor het Afrika Museum wordt mede mogelijk gemaakt door: 

Vereniging Rembrandt

BankGiro Loterij

Mondriaanfonds

Creditline
← Ga terug