Skip over navigation | Sla menu over

Waarom gesteund?

21 februari 2014: Het Westfries Museum verwerft een schilderij van Pieter Gallis

Waarom gesteund door de Vereniging Rembrandt: Van de lokale meester Pieter Gallis (Enkhuizen 1633 - 1697 Hoorn) is een beperkt aantal werken bekend. Gallis, in zijn tijd werkzaam als regionale meester en amateurschilder, maakte schilderijen van hoog niveau. Het schilderij Een festoen met bloemen en fruit (1675-1685) dat nu met steun van de Vereniging Rembrandt is aangekocht door het Westfries Museum behoort tot het beste dat Gallis heeft gemaakt en past perfect binnen het collectiebeleid van het museum. Het Westfries Museum spitst dit beleid toe op de Gouden Eeuw in Nederland waarin West-Friese handelssteden als Enkhuizen, de stad waar Gallis geboren werd en Hoorn, de stad waar hij overleed, tot bloei kwamen en spelers van formaat waren binnen een internationaal handelsnetwerk. Deze rijke regionale historie kan met Een festoen met bloemen en fruit van Pieter Gallis weer zoveel beter verteld worden.

De aankoop van Een Festoen met bloemen en fruit is mede mogelijk gemaakt door het BankGiro Loterij Aankoopfonds van de Vereniging Rembrandt.

Samenstelling: Ad Geerdink, directeur Westfries Museum

Pieter Gallis (1633-1697)

Een festoen met bloemen en fruit

Olieverf op paneel, 35.5 x 43.8 cm

Collectie Westfries Museum, aangekocht met steun van Vereniging Rembrandt in 2013.

De Hoornse schilder Pieter Gallis (1633-1697) is één van de vele kleine meesters die kleur gaven aan de zeventiende eeuw.  In de voetsporen van Willem Kalf en Jan Davidsz de Heem ontwikkelde Gallis zich tot een zeer bekwaam stillevenschilder, een meester in de natuurgetrouwe en gedetailleerde weergave van bloemen en fruit.
De schilderkundige kwaliteiten van Pieter Gallis komen volledig tot uitdrukking in de  ‘Festoen met bloemen en fruit’ dat het Westfries Museum recentelijk heeft verworven. Gallis schilderde het stilleven in zijn beste jaren tussen 1675 en 1685.
De Hoornse schilder liet een klein oeuvre van dertig werken na. Daarvan zijn er slechts drie gesigneerd en gedateerd, waaronder deze prachtige ‘Festoen met bloemen en fruit’.

Een festoen met bloemen en fruit

Nicolaas Verkolje (1673-1746)

ca. 1720

Postuum portret van Pieter Gallis

Olieverf op paneel, 61 x 53,8 cm

Collectie Westfries Museum, Hoorn

De Hoornse schilder Pieter Gallis schilderde uit liefhebberij en niet voor de markt. Er zijn zo’n dertig stillevens van zijn hand bekend. Na zijn dood bleven deze werken bijeen en werden door zijn nazaten gekoesterd. In 1725 liet de familie door Nicolaas Verkolje een postuum portret maken van hun artistieke voorouder. Verkolje beeldt Gallis met passende attributen af, een schilderspalet en een bloemstilleven.

Postuum portret van Pieter Gallis

Jan Davidsz de Heem (1606-1684)

Festoen van vruchten en bloemen

Olieverf op doek, 74 x 60 cm

Collectie Rijksmuseum, Amsterdam

In de jaren 1670 ontdekte Pieter Gallis dat zijn kracht lag in de natuurgetrouwe en gedetailleerde weergave van bloemen en fruit. Hij werd hierin sterk beïnvloed en geïnspireerd door het van Jan Davidsz de Heem. Deze in Utrecht geboren kunstenaar trok in 1626 naar Antwerpen waar hij de kleurrijke Vlaamse stilllevenschilderkunst leerde kennen. Die combineerde hij met zijn talent om de natuur uiterst gedetailleerd weer te geven.

Festoen van vruchten en bloemen

Willem Kalf (1619-1693)

Stilleven met zilveren kan, een bekerschroef en porseleinen kom met vruchten

Olieverf op doek, 73,8 × 65,2 cm

Collectie Rijksmuseum, Amsterdam

In zijn vroege werk is Pieter Gallis sterk beïnvloed door de stilleven schilder Willem Kalf. Die introduceerde in de jaren 1650 in Amsterdam een trend naar eenvoud in het stilleven, waarbij slechts enkele luxueuze objecten worden belicht en de achtergrond donker en diffuus wordt gehouden. Dit geeft een enorm dramatisch effect en richt de aandacht op de sublieme uitdrukking van de verschillende materialen.

Stilleven met zilveren kan, een bekerschroef en porseleinen kom met vruchten

Creditline

De aankoop van Een festoen met bloemen en fruit werd mede mogelijk gemaakt door:

De Vereniging Rembrandt

BankGiro Loterij