Skip over navigation | Sla menu over

Waarom gesteund?

16 april 2014: Het Gemeentemuseum Den Haag verwerft een hedendaagse reliekhouder van de Amerikaanse kunstenaar Paul Thek

Waarom gesteund door de Vereniging Rembrandt: Kunstenaars zoals Paul Thek (1933-1988) en Louise Bourgois (1911-2010) ondergaan de laatste decennia een herwaardering. Een bestuurslid van de Vereniging Rembrandt geeft uitleg:

“Nu er in de kunst van het heden steeds meer aandacht is voor emoties, voor reflectie over geweld en machtsmisbruik, voor maatschappelijke problemen als gevolg van consumentisme en technologisering, wordt er ook gekeken naar kunstenaars uit het (nabije) verleden die, tegen de toenmalige tijdgeest of tegen de toenmalige heersende esthetische ideologie in, in hun werk ‘vooruit’ liepen. Thek voldoet daar als geen ander aan. In zijn werk gaf hij ook toen al, op een volstrekt eigen wijze, vorm aan eeuwenoude thema’s rond de dood en verlossing. Hij deed dat met prachtig, indrukwekkend werk dat ook nu nog zijn boodschap glorieus overbrengt. Omdat hij een onaangepast leven leidde en aan AIDS overleed hangt er ook nog de schijn van martelaarschap om zijn persoon.”

Thek koos voor een plek in de marge van de beeldende kunst, een reden waarom hij voor lange tijd nauwelijks in museumcollecties was vertegenwoordigd. Thek reisde sinds de vroege jaren zestig regelmatig vanuit de VS naar West-Europa, waaronder Nederland, waar hij met vrienden werkte aan grote installaties met een eigenzinnig, tegendraads karakter. De kunst van Thek is van belang voor de Collectie Nederland vanwege zijn extreme positie, die hij mede in ons land formuleerde.

Samenstelling: Doede Hardeman, conservator Gemeentemuseum Den Haag

Peter Hujar (1934 - 1987)

1963 (afdruk 1994)

Paul Thek in Catacombs 2

Gelatinezilverdruk, The Peter Hujar Archive, New York

© The Peter Hujar Archive

In 1963 bezoekt Paul Thek met zijn vriend, de fotograaf Peter Hujar (1934 – 1987), de Catacomben van de Capucijnen in Palermo, Sicilië. Thek is onder de indruk van de achtduizend lichamen die daar de muren ‘sieren’ en de doodskisten met ramen die in de ondergrondse gangen staan opgesteld. Zij inspireren hem tot het maken van zijn zogenaamde Meat Pieces. Het werk Untitled (Technological Reliquaries) is een van de werken uit de serie die hij in 1966 bij Pace Gallery in New York exposeerde.

Paul Thek in Catacombs 2

Paul Thek (1933-1988)

1965-1966

Untitled (from the series Technological Reliquaries) (detail)

Wax, formica, hout, glazen kralen, hars en perspex. 26,5 x 98,6 x 64,8 cm

Collectie Gemeentemuseum Den Haag

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 2013.

Thek is ervan overtuigd dat door de extreme welvaart en de overvloed aan prikkels van de massamedia in de jaren zestig de menselijke zintuigen zijn afgestompt. Door in het werk Untitled (Technological Reliquaries) een fragment van het lichaam als onderwerp te nemen en dit in een duidelijk katholieke relatie te plaatsen, zette hij zich af tegen het nihilisme en de afstandelijkheid van heersende kunststromingen zoals de Minimal Art. Hiermee wil hij de kunst als het ware opnieuw bezielen.

Untitled (from the series Technological Reliquaries) (detail)

Louise Bourgeois (1911-2010)

Cell XXVI

Staal, stof, aluminium, roestvrij staal en hout, 252,7 x 434,3 x 304,8 cm

Collectie Gemeentemuseum Den Haag

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 2010.

Net als Paul Thek neemt ook Louise Bourgeois het mens-zijn als onderwerp voor haar werk. In het kunstwerk Cell XXVI (2003) plaatst zij, net als bij het werk van Paul Thek, een fragment van een menselijke figuur – of iets wat daar voor doorgaat - in een gekaderd geheel. Hoewel de kunstenaars hun eigen technieken gebruiken en hun eigen levensvisie hebben, is de overeenkomst dat zij allebei het menselijke verbeelden dat probeert boven het alledaagse, het opgelegde systeem of het puur persoonlijke uit te stijgen.

Cell XXVI

Paul Thek (1933-1988)

1971

Untitled (Zonder titel)

Olieverf op doek, drie delen, elk deel 124 x 183 cm

Collectie Gemeentemuseum Den Haag

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 2012.

In Nederland zijn slechts een bescheiden aantal werken van Paul Thek bewaard gebleven en dat terwijl Theks band met Nederland innig was en hij hier van tijd tot tijd woonde en in 1969 een tentoonstelling had in het Stedelijk Museum Amsterdam. In 2012 kon het Gemeentemuseum Den Haag, mede dankzij de steun van de Vereniging Rembrandt het belangrijke triptiek Untitled uit 1971 van de kunstenaar aankopen. ‘Life is just a bowl of cherries’ was het levensmotto van Paul Thek, wat in dit schilderij op poëtische wijze in beeld wordt gebracht. De betekenis – het leven is plezierig – heeft ook een sterk ironische kant. Het schilderij is speels, maar laat ook een magische dreiging zien. De betekenis van het werk is dan ook dubbelzinnig. Ook in dit prachtige drieluik staat het mens-zijn centraal.

Untitled (Zonder titel)

Folkert de Jong (1972)

Fabric of Time

Gepigmenteerd polyurethaanschuim, metaal, spuitverf, hout, rubber en styrofoam.

Folkert de Jong (geb. 1972) maakte in opdracht van het Gemeentemuseum voor de tentoonstelling De Anatomische Les – Van Rembrandt tot Damien Hirst (najaar 2013) een omvangrijke installatie, waarbij hij zich liet inspireren door de serie Technological Reliquaries van Paul Thek. In het werk Fabric of Time dat onderdeel uitmaakte van de installatie plaatste hij - geinspireerd door het werk van Thek - een sculptuur in een perspex doos. Met de nieuwe aanwinst is het Gemeentemuseum nog beter in staat de invloed van Thek op de huidige generatie kunstenaars voor het publiek inzichtelijk te maken.

Fabric of Time

Zaaloverzicht met aanwinst Paul Thek

Zaaloverzichtfoto met het werk van Paul Thek, Untitled (from the series Technological Reliquaries) in Ontdek het moderne, de presentatie van de vaste collectie in het Gemeentemuseum Den Haag. Met onder andere werken van Donald Judd en Lee Bontecou. Met op de achtergrond de doorkijk naar de zaal met Constant New Babylon. Ontdek het moderne is samengesteld op basis van visionaire, poëtische en menselijke kenmerken. De kunstgeschiedenis wordt niet meer verteld als een opeenvolging van gebeurtenissen die als dé waarheid geldt. In de presentatie is niet zozeer vanuit stromingen gedacht, maar eerder in lijnen van beïnvloeding. Door Thek te tonen in relatie met het minimalisme wordt duidelijk dat in dezelfde tijd contrasterende ideeën bestaan over de rol van kunst in de maatschappij.

Zaaloverzicht met aanwinst Paul Thek

Creditline

De aankoop van Untitled (Technological Reliquaries) werd mede mogelijk gemaakt door:

De Vereniging Rembrandt

Mondriaan Fonds