Skip over navigation | Sla menu over

Waarom gesteund?

7 juni 2014: Gemeentemuseum Den Haag verwerft een draadsculptuur van Fred Sandback

Waarom gesteund door de Vereniging Rembrandt: Sandback kan worden gerekend tot de eerste generatie kunstenaars die, beïnvloed door Minimal Art, zijn eigen positie wist te verwerven. Al tijdens zijn studietijd vond Sandback zijn kenmerkende stijl, zowel in zijn tekeningen, prenten, maar bovenal in zijn draadsculpturen. Met die draadsculpturen heeft hij een geheel eigen idioom toegevoegd aan de Amerikaanse sculptuur vanaf de late jaren zestig.
Zijn van eenvoudige materialen gespannen draden, vormen een frame waartussen zich niets bevindt. Daarmee maakt hij een thema zichtbaar dat ook speelt bij een kunstenaar als Piet Mondriaan.
Het werk van Fred Sandback is relatief weinig te zien in Europese musea. Nederlandse collecties hadden tot nu toe enkel werk van Sandback op papier verzameld. Met de aankoop van de draadsculptuur Untitled uit 1969 is door het Gemeente Museum Den Haag voor het eerst een sculptuur van Sandback aan de Collectie Nederland toegevoegd.

Samenstelling: Doede Hardeman, Conservator Gemeentemuseum Den Haag

Fred Sandback (1943-2003)

1969

Zwart acryl draad, formaat aan te passen aan de ruimte

Collectie Gemeentemuseum Den Haag, aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 2014

Fred Sandback kan worden gezien als de eerste generatie kunstenaars die beïnvloed door Minimal Artists als Carl Andre, Donald Judd en Sol LeWitt zijn eigen positie wist te verwerven. Zijn sculpturen, bestaande uit gekleurde draden die de ruimte doorsnijden, om door plaatsing van een sculptuur een relatie met de ruimte aan te gaan en de bezoeker bewust die ruimte te laten ondergaan. Wat Sandback in zijn sculpturen bereikt is een haast filosofische verbeelding van het begrip leegte. Als geen ander weet hij de leegte voelbaar te maken. Zijn sculpturen, van eenvoudige materialen gespannen draden, vormen een frame waartussen zich niets bevindt. De grote kracht in het werk van Sandback zit juist in die bewustwording van het werk én de ruimte waarin het zich bevindt én de herinnering daaraan na afloop. Juist omdat de beelden van Sandback ook de leegte omvatten blijft de herinnering sterk nawerken.

Carl Andre (1935)

1983

Weir (Stuwdam)

Rood cedarhout, 91 x 272 x 272 cm

Collectie Gemeentemuseum Den Haag

In 1968 organiseerde het Gemeentemuseum Den Haag de eerste Minimal Art tentoonstelling in Europa. Kunstenaars als Donald Judd, Carl Andre en Sol Lewitt presenteerden grote sculpturen die veelal door de timmerlieden van het museum werden gemaakt naar ontwerpen van de kunstenaars. Niet het persoonlijke handschrift van de kunstenaar, maar de fysieke aanwezigheid van het materiaal in de ruimte en het ontwerp waren belangrijk. In 1983 maakte Carl Andre speciaal voor een van de kabinetten van het museum het werk Weir (Stuwdam). De red cedar houten bielzen blokkeren de doorgang van het kabinet waardoor je je als bezoeker bewust wordt van de ruimte.

Weir (Stuwdam)

Donald Judd (1928-1994)

1992

Untitled

Staal en plexiglas, 550 x 50 x 50 cm

Collectie Gemeentemuseum Den Haag

Ook de kunstwerken van Donald Judd gaan een directe relatie aan met de architectuur waardoor de bezoeker zich bewust wordt van de ruimte waarin het werk wordt getoond. De sculptuur Untitled (Zonder titel) uit 1992 is net als Untitled (no. 48, Three Leaning Planes, from 133 Proposals for the Heiner Friedrich Gallery) uit 1969 van Fred Sandback opgebouwd uit verschillende onderdelen die gezamenlijk één werk vormen. Met een vaste afstand toont Judd boven elkaar zes stalen frames met verschillend gekleurde perspexplaten. De aankoop van de vroege draadsculptuur van Fred Sandback betekent een belangrijke verrijking voor de collectie van het Gemeentemuseum Den Haag en de Collectie Nederland.

Untitled

Sol LeWitt (1928-2007)

Wall Drawings 117 en 119

acrylverf op wand

Collectie Gemeentemuseum Den Haag

Door de mogelijkheid om het idee en de uitvoering van elkaar te scheiden, vormde de Minimal Art een van de belangrijkste wortels van de conceptuele kunst. De wandschilderingen van Sol Lewitt werden tijdens zijn leven veelal door assistenten vervaardigd naar nauwkeurige instructies van de kunstenaar zelf. Sol Lewitt onderhield een speciale band met het Gemeentemuseum Den Haag. Het was zijn favoriete museum vanwege de architectuur en het daglicht dat de zalen verlicht. Net als bij het werk van Fred Sandback heeft het museum ook bij dit werk het ontwerp, het recht tot uitvoering en de instructies daarvoor aangekocht.

Wall Drawings 117 en 119

Creditline

De aankoop van de draadsculptuur Untitled (1969) van Fred Sandback, aangekocht door het Gemeentemuseum Den Haag, werd mede mogelijk gemaakt door:

Het Mondriaan Fonds

De Vereniging Rembrandt