Skip over navigation | Sla menu over

Waarom gesteund?

28 augustus 2014: Het Nationaal Glasmuseum Leerdam verwerft een likeurkaraf van A.D. Copier

Waarom gesteund door de Vereniging Rembrandt: Begin april 2014 werd deze likeurkaraf van onze nationale glaskunstenaar Copier op Marktplaats aangeboden door een particulier die zich niet bewust was van het unieke karakter van het stuk. Door de snel oplopende biedingen kreeg zij in de gaten dat er iets mee aan de hand moest zijn. Via Facebook heeft de verkoper Het Nationaal Glasmuseum in Leerdam benaderd met de vraag of zij meer wisten over de achtergrond van de karaf. Bij het zien van de foto ontstond grote opwinding: naar dit werk had het museum al eerder, zonder resultaat, gezocht. Met een steun van €750,- van onder andere het P.H. Soeters Fonds voor 20ste-eeuwse Glaskunst van de Vereniging Rembrandt is deze karaf nu voor het openbaar kunstbezit behouden.
De ontwerpen van Copier die de Gero-fabriek van 1930-1933 aanbood waren het resultaat van een boeiende samenwerking. De streng geometrische vormgeving sluit aan bij ontwerpen van de architecten van De Stijl en de Nieuwe Zakelijkheid, waarmee Copier zoals bekend is, in 1927 op een architectuurtentoonstelling in Stuttgart in aanraking is gekomen. Samen met de in het Glasmuseum al aanwezige bowl-set zijn dit unieke bewijzen voor die samenwerking en die modernistische vormgeving.

De likeurkaraf van Copier is aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en haar P.H. Soeters Fonds voor 20ste-eeuwse Glaskunst.

Samenstelling: Hélène Besancon, conservator Nationaal Glasmuseum Leerdam

Copier Gero likeurkaraf

Foto: Erik Rijper

Glas en verzilverd metaal, 15 x 13,6 cm

Collectie Nationaal Glasmuseum Leerdam, aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 2014

Andries Dirk Copier is de belangrijkste Nederlandse glasontwerper van de 20ste eeuw met een internationale reputatie. Deze karaf is gemaakt in een unieke samenwerking van de Glasfabriek Leerdam met de Gerofabriek in 1930. De karaf  is weliswaar in serie vervaardigd maar tot nu toe was er geen exemplaar van bekend.

Copier Gero likeurkaraf

Copier Gero likeurkaraf ontwerptekening

Collectie Rijksdienst Cultureel Erfgoed/Nationaal Glasmuseum Leerdam

In de oeuvre catalogus van A. D. Copier - Copier Compleet uit 2011 is alleen de ontwerptekening opgenomen. De karaf is een modernistisch ontwerp, heel typerend voor Copier in die jaren maar door het gebruik van het verzilverde montuur ook geheel uniek in zijn oeuvre.

Copier Gero likeurkaraf ontwerptekening

1929

Servies Wijnbes

Glas, 12 x 10 cm (karaf) 7,5 tot 10 cm (hoogte likeurglazen)

Copier hergebruikte de kleine likeurkaraf van zijn servies Wijnbes uit 1929 voor de likeurkaraf van Gero met een kleine aanpassing: de aangezette voet ontbreekt daar het karafje in een montuur werd geplaatst. De bijbehorende glazen zijn echter geheel anders, waar de glazen van servies Wijnbes een herhaling zijn van de bolvorm van de karaf, zijn de glazen van het Gero likeurstel hoog en smal en geplaatst op een geslepen achtkantige voet.

Servies Wijnbes

ca. 1984-2014

foto na jaarlijkse schoonmaak in particulier bezit

Glas en verzilverd metaal, 15 x 13,6 cm

In april 2014 stond een zeldzame likeurkaraf te koop op Marktplaats. De verkoopster had de karaf ooit gekocht bij een opruiming van een plaatselijke winkel voor vijf gulden en hij heeft dertig jaar bij haar in de kast gestaan. Zij waste hem elk jaar gewoon af, hij was te teer voor de vaatwasser. Een van de redenen dat er geen ander exemplaar van bekend is komt door de vormgeving. Het is een bol van glas in een verzilverde standaard en daardoor lastig qua schoonmaken na gebruik.

foto na jaarlijkse schoonmaak in particulier bezit

Gerofabriek

Prijscourant Geef Gero

De Glasfabriek Leerdam en de Gerofabriek waren goed bekend met elkaars producten. Ze stonden vanaf 1917 vrijwel naast elkaar op de Jaarbeurs in Utrecht. De Gerofabriek heeft tussen 1930–1933 eenentwintig verschillende ontwerpen van Copier aangeboden. De ontwerpen van Copier voor Gero zijn onder te verdelen in twee categorieën: geheel Gero-zilveren objecten zoals kandelaars, bloemvazen en fruitschalen en glazen voorwerpen gecombineerd met een Gero-zilveren montuur zoals deze likeurkaraf. Al het glas is gemaakt in de speciale Leerdamse kleur meerblauw.

Prijscourant Geef Gero

Creditline

De likeurkaraf van A.D. Copier voor het Nationaal Glasmuseum Leerdam is mogelijk gemaakt door:

De Vereniging Rembrandt

Creditline