Skip over navigation | Sla menu over

Waarom gesteund?

21 november 2015: Fries Museum presenteert een topstuk van Alma-Tadema

Waarom gesteund door de Vereniging Rembrandt: Het Fries Museum heeft een topstuk aangekocht van Sir Lawrence Alma-Tadema (1836-1912). Sir Lawrence Alma-Tadema is internationaal gezien de bekendste Friese kunstenaar ooit. Hij werd in 1836 in Dronrijp (Friesland) geboren waar zijn vader notaris was. Alma-Tadema leerde tijdens zijn loopbaan alle aspecten beheersen die hij nodig had voor zijn historiserende voorstellingen: een fabelachtige schildertechniek, kennis van literaire bronnen, een vernieuwende kijk op ruimtelijkheid in zijn schilderijen en hoe mensen zich daarin bewegen en diepgaande (archeologische) kennis van de voorwerpen en kleding die hij verbeeldde. In 1866 bestelde de kunsthandelaar Gambart voor zijn galerie in Londen onder andere het schilderij Entrance of the theatre bij de kunstenaar. Het was een van Alma-Tadema’s allereerste Romeinse/ Pompejaanse onderwerpen. De anekdotische benadering van de voorstelling en de compositie van een groep mensen voor de ingang van een gebouw herinnert nog sterk aan Alma-Tadema’s eerdere werk dat veelal in de (vroege) middeleeuwen of de Hollandse Gouden Eeuw gesitueerd was. Maar de setting is anders en verraadt gedegen studie naar de Oudheid die de kunstenaar de afgelopen jaren had ondernomen. Het monumentale stuk, in een door Tadema zelf ontworpen lijst, kwam al snel in de Verenigde Staten terecht en werd in 1877 gekocht door William H. Vanderbilt. Mede dankzij Entrance of the theatre en diens beroemde eigenaar, werd de reputatie van Alma-Tadema in Amerika gevestigd. Het schilderij Entrance of the theatre uit 1866 is de grootste aankoop uit de bestaansgeschiedenis van het Fries Museum. Eerder steunde de Vereniging Rembrandt de aankoop van het schilderij Amo te ama me voor het museum in 2005.

Entrance of the theatre kon worden aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar Saskia Fonds en haar Van Rijn Fonds.

Samenstelling: Frank van der Velden, voormalig hoofd collecties Fries Museum

Entrance of the Theatre

Olieverf op doek, 70,4 × 98,4 cm

Collectie Fries Museum, aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 2015

Het Fries Museum heeft de grootste verzameling schilderijen in Nederland van Alma-Tadema. Daaronder bevindt zich vooral vroeg werk en dankzij eerdere steun van de Vereniging Rembrandt, ook een voor Nederland uniek later werk, Amo te ama me (1881). Dat schilderij illustreert binnen de Collectie Nederland de meest succesvolle fase in zijn oeuvre: de verbeelding van het leven in de Romeinse Oudheid. Entrance of the Theatre wordt gezien als het belangrijkste overgangswerk naar de Romeinse voorstellingen. Een dergelijk werk was nog niet aanwezig in een Nederlandse collectie. Dankzij deze aanwinst kan nu uit elke fase van Alma-Tadema’s oeuvre een belangrijk stuk worden getoond aan het publiek.

Entrance of the Theatre

ca. 1871-1885

Olieverf op paneel, 230 x 60 cm

Fries Museum, Leeuwarden, Collectie Het Koninklijk Fries Genootschap

Alma-Tadema bewoont achtereenvolgens twee huizen in Londen. Hij ontwerpt en decoreert de interieurs zelf. Vooral zijn laatste huis is indrukwekkend en wordt al snel the talk of the town. Hij beschildert onder andere een aantal deurpanelen met figuren die deugden en muzen symboliseren. De kunstenaar gebruikt daarvoor figuren uit zijn schilderijen. Politeness (beleefdheid) is een herhaling van een man en een vrouw op het schilderij Entrance of the Theatre (1866).

Interieur van de San Clemente in Rome

Olieverf op doek, 63,5 x 51 cm

Fries Museum, Leeuwarden, Collectie Het Koninklijk Fries Genootschap

Alma-Tadema bezoekt de San Clemente in 1863 met zijn kersverse echtgenote, tijdens hun huwelijksreis. Het stel reist langs Florence, Rome, Napels en Pompeii. De kunstenaar raakt geboeid door de Romeinse Oudheid en begint er een gedegen studie naar. Na enkele jaren vervangt hij zijn gebruikelijke vroeg-middeleeuwse thema’s door onderwerpen uit vooral de Romeinse Oudheid. Dit Interieur van de San Clemente blijft tot zijn dood in zijn bezit en in 1935 schenken zijn dochters het aan het Fries museum.

Interieur van de San Clemente in Rome

ca. 1871-1885

Deurpaneel met twee figuren

Olieverf op paneel, 43 x 53,5 cm (in gesloten toestand)

Fries Museum, Leeuwarden; Collectie Het Koninklijk Fries Genootschap

De eerste echtgenote van Alma-Tadema sterft jong. In 1870 vestigt hij zich in Londen en het jaar daarop hertrouwt hij, met de Engelse Laura Epps. De kunstenaar schildert hun portretten ter gelegenheid van hun huwelijk. Op de luiken van het huwelijksportret zijn een Engelse roos en een Hollandse tulp afgebeeld. Vergelijkbare lijsten ‘in antieke stijl’ zijn ook te zien in veel van Alma-Tadema’s geschilderde voorstellingen van Romeinse interieurs.

Koningin Frédegonde aan doodsbed van H. Praetextatus, bisschop van Rouen

Olieverf op doek, 99 x 138 cm

Collectie Fries Museum, Leeuwarden

Tot enkele jaren na zijn bezoek aan Rome en Pompeii, in 1863, schildert Alma-Tadema bij voorkeur vroeg-middeleeuwse voorstellingen. Koningin Frédegonde is daarvan een belangrijk voorbeeld. Het verhaal gaat over de moord op de bisschop van Rouen, op bevel van de Merovingische koningin Frédegonde. Alma Tadema verdiept zich sterk in de geschiedenis en objecten uit de vroege middeleeuwen om een zo getrouw mogelijk beeld te kunnen geven. Enkele jaren later verlegt hij zijn studie naar de Romeinse Oudheid.

Koningin Frédegonde aan doodsbed van H. Praetextatus, bisschop van Rouen

Amo te ama me

Olieverf op paneel, 17,5 x 38 cm

Collectie Fries Museum, aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 2005

Ik houd van jou, hou van mij is een typisch werk van Alma-Tadema, gesitueerd in de Romeinse Oudheid. De kunstenaar maakt het schilderij speciaal voor het huis van de steenrijke bankier Henry Marquand in New York. Alma-Tadema ontwerpt onder andere ook een piano en meubelen voor diens huis. Het eerdere Amerikaanse succes van Alma-Tadema’s Entrance of the theatre (1866) dat gekocht werd door de meest vermogende man ter wereld, William Henry Vanderbilt, heeft ongetwijfeld geholpen bij het verkrijgen van deze prestigieuze opdracht. De romantische voorstelling van Amo te ama me is gebaseerd op de novelle Amazone van de Nederlandse schrijver en dichter Carel Vosmaer.

Amo te ama me

Creditline

De aankoop van Entrance of the Theatre werd mede mogelijk gemaakt door:

Vereniging Rembrandt

BankGiro Loterij