Skip over navigation | Sla menu over

Waarom gesteund?

23 december 2015: Vereniging Rembrandt presenteert een zeldzaam Venetiaans glazen bord

Waarom gesteund door de Vereniging Rembrandt: Murano en Burano. Twee eilandjes in de lagune van Venetië, het ene wereldberoemd om zijn glasproductie, het andere om zijn naaldkant. Zelden is de link tussen beide kunstnijverheidscentra zo duidelijk aangetoond als in dit geraffineerd gedecoreerde bord. Het vond een passende plaats in Gemeentemuseum Den Haag.
Ondanks dat een dergelijke samensmelting van deze twee technieken voor de hand ligt is een bord in deze uitvoering zeldzaam. Vooral omdat andere Venetiaanse voorbeelden van glasborden met diamantgravures vaak gestileerde bloem- en bladranken tonen en niet deze specifieke naaldkant motieven. Binnen de Collectie Nederland was tot nu toe alleen een glazen pot met kantdecor uit het Rijksmuseum bekend.
Omdat het Gemeentemuseum Den Haag zowel een kleine collectie Venetiaanse glaskunst alsmede een verzameling naaldkant bezit kan het met deze aankoop een bijzondere link leggen tussen beide vormen van kunstnijverheid.
Het glazen bord met kantdecor werd aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar Jaap en Joanna van der Lee-Boersfonds.

onbekend (Venetie)

Glasbord met naaldkantdecor

Transparant glas met diamantgravure, 24.4 cm (diameter)

Collectie Gemeentemuseum Den Haag, aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 2015.

De versiering op de rand van het recent aangekochte bord is uitgevoerd in de diamantgravuretechniek, waarbij met een scherpe diamantpunt lijntjes in het glas worden gekrast. Het graveren van glazen voorwerpen werd al in de Romeinse oudheid toegepast, maar verdween in de middeleeuwen. In de eerste helft van de 16de eeuw herleeft deze decoratietechniek in Venetië, de stad waar voor het eerst ook flinterdun, helder en kleurloos glas wordt vervaardigd, het zogenaamde cristallo. Een diamantgravure heeft in dit transparante glas een schitterend effect.

Glasbord met naaldkantdecor

onbekend (Nederlanden)

Bord met bloemrankdecor

Transparant glas met diamantgravure, 2.4 cm (hoogte) 20.8 cm (diameter)

Collectie Gemeentemuseum Den Haag, aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 1960.

De voorbeelden die wij van glasborden kennen, hebben vooral een vrijwel plat oppervlak. Borden, schalen of eenvoudige rond geblazen vormen, zoals kommen, al of niet met deksel. De decoratie, met als ondergrond het op een enkele uitzondering na kleurloze glas, is daarbij met de hand en de punt van een diamant in het flinterdunne en daardoor makkelijk breekbare glas gekrast, mede daarom vrijwel altijd bestaande uit eenvoudige ranken en gestileerde bloempatronen.

Bord met bloemrankdecor

Façon de Venise

Tazza

Helder kleurloos en opaak wit filigraanglas a fili en a retortoli,  10.3 cm (hoogte) 18.8 cm (diameter)

Collectie Gemeentemuseum Den Haag, aangekocht met steun van Vereniging Rembrandt in 2012.

Filigraanglas is de benaming voor glas met ingesmolten witte draden. Bij deze techniek, die vanaf 1527 door Venetiaanse glasblazers uit Murano is toegepast, wordt gebruikgemaakt van rechte en spiraalvormig gewonden draden of combinaties daarvan. Tot in de 18e eeuw hebben glasblazers in Murano op ongekend hoog niveau filigraanglas vervaardigd. De kostbare glazen werden over heel Europa verhandeld en het Gemeentemuseum Den Haag beschikt over een aantal exemplaren uit die tijd.

Tazza

Lino Tagliapietra (1934-)

Glasobject 'Ostuni'

Helder rookkleurig en opaak wit filigraanglas, 47.5 cm (hoogte)

Collectie Gemeentemuseum Den Haag, aangekocht met steun van Vereniging Rembrandt in 2000.

Het werk van de in Murano geboren en opgeleide glaskunstenaar Lino Tagliapietra (1934) behoort tot de top van de hedendaagse internationale glaskunst. Dit glasobject van filigraanglas is vervaardigd in de traditie van de oude Venetiaanse glazen. Het object illustreert bij uitstek Tagliapietra’s grote technische vaardigheid. Hij heeft over de hele wereld lesgegeven en ook intens samengewerkt met A.D. Copier. De naam ‘Ostuni’ is gebaseerd op het in Zuid-Italië gelegen gelijknamige dorpje, een op een heuvel gelegen enclave van witte huisjes.

Glasobject 'Ostuni'

Giorgio Andreoli (1465/70 - 1553)

Bord

Tin- en Lusterglazuur op aardewerk, 2.1 cm (hoogte) 24.4 cm (diameter)

Collectie Gemeentemuseum Den Haag, aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 1932.

Een ander voorbeeld van Italiaanse kunstnijverheid die door het Gemeentemuseum in Den Haag wordt verzameld is de Italiaanse majolica. Aardewerken borden met daarop een kleurrijke schildering van (in dit geval) metaalglazuur. Dit bord is vervaardigd door Giorgio Andreoli (1465-1553) die wordt gezien als een van de belangrijkste aardewerk-kunstenaars uit de Italiaanse Renaissance. Ook hier zien we de bloemrankmotieven terug die zo veelvuldig gebruikt werden in de Italiaanse glasbordkunst.

Bord
← Ga terug