Skip over navigation | Sla menu over

Waarom gesteund?

2 april 2016: Het Nationaal Glasmuseum Leerdam presenteert een serie van 4 glas-in-lood ramen van Kamerlingh Onnes en Thorn Prikker

Waarom gesteund door de Vereniging Rembrandt: Het Nationaal Glasmuseum Leerdam vroeg steun voor de aankoop van een serie glas-in-lood ramen van twee toonaangevende Nederlandse glasontwerpers uit de twintigste eeuw, Johan Thorn Prikker (1868-1932) en Harm Kamerlingh Onnes (1893-1985).
De vier ramen zijn tussen 1925 en 1928 in opdracht van de heer Tutein Nolthenius vervaardigd voor zijn woonhuis te Delft. De ramen waren voor de recente aankoop niet meer in hun oorspronkelijke omgeving te zien. Maar door de verwerving van het Nationaal Glasmuseum Leerdam kan het museum de ramen nu gezamenlijk presenteren in zijn transparant depot. Hierdoor wordt een uniek beeld geschetst van het belang van de verzamelaar Tutein Nolthenius voor het seculiere glas-in-lood in Nederland rond 1925. Het Nationaal Glasmuseum kan de ramen tonen naast het glas-in-lood van Andries Dirk Copier (1901-1991), Theo van Doesburg (1883-1931) en Vilmos Huszár (1884-1960). Op die manier geeft het de bezoeker een overzicht van de brede toepassingen van glas-in-lood in de jaren 1920-1930.
De vier glas-in-lood ramen zijn aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar Themafonds Glas.

Samenstelling: Hélène Besançon, conservator Nationaal Glasmuseum Leerdam

1925

acht ramen met voorstellingen uit de fabels van Jean de la Fontaine

Glas-in-lood met gekleurd en kleurloos glas

Collectie Nationaal Glasmuseum, Leerdam. Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 2014.

Kamerlingh Onnes maakte in 1925 deze acht ramen met voorstellingen uit de fabels van de La Fontaine voor het huis van zijn oom, de kunstverzamelaar en Calvé fabriek eigenaar Hugo Tutein Nolthenius. Ze waren bedoeld als een soort voorzetramen, overdag stonden ze veelal open anders zou het wel heel donker zijn in de woonkamer waar ook onder meer een zelfportret van van Gogh hing. Een zelfde soort constructie hing voor een ander raam met glas in lood van Thorn Prikker.

acht ramen met voorstellingen uit de fabels van Jean de la Fontaine

1925

Raam met voorstelling uit de fabels van Jean de la Fontaine

Glas-in-lood met gekleurd en kleurloos glas

Kamerlingh Onnes stuurde op 28 december 1925 kiekjes van de ramen naar zijn vriend, de architect J.J.P. Oud. Op een briefkaart schreef hij dat hij er acht had gemaakt en dat ze eigenlijk als oefenmateriaal bedoeld waren. Hij voegde eraan toe: ‘Je zult ze wel wat rommelig en slordig vinden. Schrijf je bezwaren maar eens, dat is nuttig voor mij. Familie is gauw tevreeé!’(J.J.P. Oud-archief, Het Nieuwe Instituut/NAi).

Raam met voorstelling uit de fabels van Jean de la Fontaine

Johan Thorn Prikker (1868-1932)

ca. 1925

Zeshoekig Glas-in-lood raam

Glas-in-lood met kleurloos en gekleurd glas in twee teinten helderblauw en geëtst, en deels gebrandschilderd in sepia, doorsnede 104 cm.

Het zeshoekige raam is een meesterwerk van Johan Thorn Prikker. Het raam was speciaal gemaakt voor het trappenhuis van het statige woonhuis van Hugo Tutein Nolthenius aan de Nieuwe Plantage te Delft. Tutein Nolthenius steunde Thorn Prikker gedurende zijn carrière. Er bevonden zich meerdere glas-in-lood ramen en schilderingen van zijn hand in de kunstcollectie van Tutein Nolthenius.  Dit glas-in-lood raam is gemaakt in een bijzondere en moeilijke techniek die je in Nederland bijna niet ziet: het kleurloze glas is deels overvangen met twee tinten helderblauw en geëtst, en deels gebrandschilderd in sepia, het is bovendien ook nog eens een uiterst originele, caleidoscopische compositie.

Zeshoekig Glas-in-lood raam

1930

Twee glas-in-lood-ramen met motieven van flessen en vlinders

Glas-in-lood, gekleurd en kleurloos glas, diameter elk 64 cm.

Kamerlingh Onnes maakte in 1930 deze twee ronde ramen. De ene raam stelt machinale flessenfabricage voor, op het andere raam darren vlinders of bijen om een bloem. Bij beide ramen is de voorstelling, net als bij het eerdere raam van Thorn Prikker, caleidoscopisch vormgegeven.
Het raam met de machinale flessenfabricage is het enige raam uit deze collectie dat gesigneerd en gedateerd is. Ook staat er op waar het is gemaakt: bij de Haagse firma Falet & Boedyn. Op de advertentie uit 1932 prijst deze firma zichzelf aan als een atelier voor 'eenvoudig Glas in lood'. Met deze ramen loochenstraffen zij hun eigen inschatting van hun talenten want deze ramen zijn niet eenvoudig gemaakt, het is een fraai staaltje vakmanschap.

Twee glas-in-lood-ramen met motieven van flessen en vlinders

Creditline

De aankoop van een serie glas-in-lood ramen door het Nationaal Glasmuseum werd mede mogelijk gemaakt door:

Vereniging Rembrandt

VSBfonds