Skip over navigation | Sla menu over

Waarom gesteund?

13 april 2016: Het Westfries Museum presenteert een keukenstuk van J.A. Rotius

Waarom gesteund door de Vereniging Rembrandt: Het schilderij Jonge keukenmeid achter een tafel met kolen, vlees en gevogelte (ca. 1650) van Jan Albertsz. Rotius (1624-1666) is tot nu toe het enig bekende keukenstuk van de kunstenaar. Het werk kon in 2014 met steun van de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds, worden aangekocht door het Westfries Museum in Hoorn.

Het schilderij is vanaf 23 april te zien in de overzichtstentoonstelling J.A. Rotius, meesterschilder van Hoorn. Voorafgaand aan deze tentoonstelling is, dankzij een beurs uit het Ekkart Fonds van de Vereniging Rembrandt, uitvoerig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de collectie portretten in het Westfries Museum. Deze beurs heeft mede bijgedragen aan de totstandkoming van de tentoonstelling over J.A. Rotius.

Het Westfries Museum heeft een duidelijke focus aangebracht in zijn verwervingsbeleid en investeert daarom in objecten die de opkomst, bloei en neergang van de Westfriese handelssteden en hun achterland in de jaren 1500-1800 illustreren. Hiermee vertelt het museum het regionale verhaal binnen het grote verhaal van de Gouden Eeuw, en daarin ligt de meerwaarde van de collectie van het Westfries Museum voor de Collectie Nederland.

Samenstelling: Esther Blanken, zelfstandig kunsthistoricus

ca. 1650

Jonge keukenmeid achter een tafel met kolen, vlees en gevogelte

Olieverf op doek, 119 x 147 cm

Collectie Westfries Museum, Hoorn. Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 2015.

Dit keukenstuk door de Hoornse portrettist en stillevenschilder Jan Albertsz Rotius laat een meid achter een tafel zien die op dubbelzinnige wijze een woerd bij de nek vasthoudt. Op de overdadig gevulde tafel liggen allerlei etenswaren uitgestald, zoals verschillende kolen, gevogelte, vlees en een schapenkop en -poten.
Het imposante stuk vormt een bijzondere aanvulling op de collectie schilderijen van Rotius die het Westfries Museum in haar bezit heeft en waarin een stilleven van de schilder nog ontbrak.

Jonge keukenmeid achter een tafel met kolen, vlees en gevogelte

Een achtjarige meisje met een fruitschaal

Olieverf op doek, 122,8 x 98,8 cm

Collectie Westfries Museum, Hoorn.

Jan Albertsz Rotius was gedurende zijn carrière als schilder vooral actief als portrettist. Hij bediende vrijwel uitsluitend de Hoornse markt met trefzekere portretten van leden uit de regentenfamilies zoals het hier afgebeelde achtjarige meisje van wie de identiteit onbekend is. Ze is afgebeeld in een kostbare satijnen jurk versierd met fijne borduursels en strikken, staand naast een tafel met een rood kleed en daarop een porseleinen Wanli schaal gevuld met fruit. In de gedetailleerde uitvoering van de schaal met druiven, een perzik, sinaasappel en citroen laat Rotius zich hier ook als stillevenschilder zien.

Een achtjarige meisje met een fruitschaal

Schuttersstuk kapitein Claes Willemsz Jager

Olieverf op doek, 326 x 335 cm

Collectie Westfries Museum, Hoorn.

In 1648 kreeg de 24 jaar oude Jan Albertsz Rotius de belangrijke opdracht een reeks schuttersstukken te schilderen voor de Doelen. In dat jaar werd de bouw van een nieuwe zaal voor de Sint Sebastiaans of Nieuwe Doelen voltooid. Voor de compositie maakte Rotius gebruik van oudere voorbeelden van zijn Amsterdamse collega schilders, met name in het werk van Govert Flinck vond hij inspiratie.
Op dit laatste stuk uit de reeks dat in 1655 werd voltooid heeft Rotius zichzelf als sergeant uiterst links afgebeeld.

Schuttersstuk kapitein Claes Willemsz Jager

Jan Albertsz Rotius (1624-1666) ca. 1645-1655

ca. 1645-1655

Stilleven

Olieverf op doek, 58 x 81,5 cm

Collectie Rijksmuseum, Amsterdam

Als sinds het begin van zijn carrière heeft Jan Albertsz Rotius naast portretten ook stillevens geschilderd, echter weinig stillevens van zijn hand zijn bewaard gebleven. In deze werken is duidelijk de invloed van de in Haarlem werkzame Willem Claesz Heda en Pieter Claesz te zien.
Op de half gedekte tafel hier staat allerlei kostbaar servies en etenswaar uitgestald: op een tinnen schaal ligt een krab, daarnaast staan glazen en een beker, op twee andere bordjes liggen noten en een stuk brood. Helemaal vooraan ligt een stuk opgerold papier met peper, een porseleinen schaaltje en een half geschilde citroen.

Stilleven

Floris van Schooten (1585/88-1656)

Keukenstuk met een jonge meid en een man

Olieverf op doek, 112 x 178 cm

Collectie Westfries Museum, Hoorn (gestolen in 2005)

Het keukenstuk van Jan Albertsz Rotius sluit aan bij de traditie die in de 16e eeuw ontstond en doorliep tot het midden van de 17e eeuw. Met name in Haarlem bloeide het genre waar Floris van Schooten de belangrijkste vertegenwoordiger werkzaam was. Hij schilderde meerdere keukenstukken waarvan een voorstelling met een jonge keukenmeid en een man naast een rijk gevulde tafel zich in het Westfries Museum bevond.

Keukenstuk met een jonge meid en een man

Creditline

De aankoop van Jonge keukenmeid achter een tafel met kolen, vlees en gevogelte van Jan Albertsz. Rotius door het Westfries Museum in Hoorn werd mede mogelijk gemaakt door:

Vereniging Rembrandt

BankGiro Loterij