Skip over navigation | Sla menu over

Waarom gesteund?

1 december 2016: Het Bonnefantenmuseum presenteert een hedendaagse installatie van Grayson Perry

Waarom gesteund door de Vereniging Rembrandt: Grayson Perry wordt gezien als een van de toonaangevende Britse kunstenaars van dit moment en zijn werk is over de hele wereld opgenomen in museumcollecties. In Nederland is hij met vooral zijn vroege keramische werk vertegenwoordigd in het Stedelijk Museum in Amsterdam en het Bonnefantenmuseum in Maastricht. Een grote monumentale sculptuur zoals The Tomb of the Unknown Craftsman (2011-16) ontbrak nog in de Collectie Nederland. Het Bonnefantenmuseum zag  kans om het werk aan te kopen naar aanleiding van de tentoonstelling Hold Your Beliefs Lightly die dit voorjaar in het museum werd gepresenteerd.
Grayson Perry maakte aan het begin van zijn carrière voornamelijk objecten van keramiek en breidde zijn repertoire in de afgelopen jaren aanzienlijk uit, met onder andere wandtapijten, etsen en gietijzeren sculpturen. Ambachtelijkheid is een terugkerend thema in zijn oeuvre. Juist deze aandacht voor ambachtelijkheid verbindt The Tomb of the Unknown Craftsman met andere collectieonderdelen van het Bonnefantenmuseum, waarin een groot deel van de werken is gemaakt door onbekende vervaardigers – de onbekende vaklieden aan wie Perry hier een ode brengt. Deze sculptuur is een belangrijke aanvulling op de verzameling internationale eigentijdse kunst van zowel het Bonnefantenmuseum als van de Collectie Nederland.

Deze aankoop werd mede mogelijk gemaakt door de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds en haar Innorosa Fonds) en het Mondriaan Fonds.

Samenstelling: Iris Muffels, onderzoeksassistent Bonnefantenmuseum

Rob Weiss

Claire with X92

Fototgrafische afdruk, 72,5 x 48,5 cm

Courtesy the Artist and Victoria Miro, London
© Grayson Perry

De Britse kunstenaar Grayson Perry  (Chelmsford, 1960) is een opvallende verschijning. Als tiener stak hij zich nog stiekem in de jurken van zijn stiefmoeder. Tegenwoordig verschijnt hij volledig uitgedost in het openbaar in de hoedanigheid van zijn vrouwelijke alter-ego Claire. In de loop van zijn succesvolle carrière heeft Perry als kunstenaar een even persoonlijke als eclectische beeldtaal ontwikkeld, waarin hij de kunstwereld met regelmaat op de hak neemt. Perry verkent op een vaak humoristische manier thema’s als religie, genderrollen en sociale ongelijkheid en weet zo de ontwikkelingen in de (Britse) samenleving treffend te verbeelden.

Claire with X92

The Tomb of the Unknown Craftsman

Gietijzer, olieverf, glas, touw, hout en vuurstenen vuistbijl, 305 x 204 x 79 cm

Collectie Bonnefantenmuseum, Maastricht. Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 2016.

Met The Tomb of the Unknown Craftsman heeft Perry een imposant monument opgericht ter nagedachtenis aan de anonieme ambachtsman. Het gietijzeren schip staat bol van verwijzingen naar ambacht, de anonieme maakindustrie en pelgrimage. Met het schip geeft Perry een sneer naar de hedendaagse kunstwereld. Die is volgens hem te sterk gericht is op de naam en faam van een kunstenaar in plaats van op de kwaliteit van het werk zelf. Musea en galeries zijn hiermee als het ware moderne bedevaartsoorden geworden, aldus Perry.
Ondanks dat het werk van Perry in de Collectie Nederland reeds stevig vertegenwoordigd was ontbrak het nog aan een sculptuur van de kunstenaar. De aankoop van het schip draagt daarom bij aan een representatieve verzameling uit het oeuvre van één van de meest invloedrijke Britse kunstenaars van het moment.

The Tomb of the Unknown Craftsman

Onbekende maker

Fragment van een pelgrimsteken met ridder

Tin, 3 x 3 cm

Collectie Amsterdam Museum, Amsterdam

The Tomb of the Unknown Craftsman wordt geflankeerd door zijzwaarden in de vorm van een St. Jacobsschelp en de masten zijn behangen met glazen flessen – van oudsher attributen van de pelgrim. De vormentaal van de overige decoraties op het schip doet sterk denken aan die van het middeleeuwse pelgrimsinsigne. Het Amsterdam Museum heeft hiervan verschillende interessante exemplaren in de collectie. Deze tinnen plaatjes werden door pelgrims meegenomen vanuit de verschillende plaatsen die zij op hun tocht aandeden. Ze werden op de kleding gedragen en boden de pelgrim heil en bescherming tegen het kwaad. Tegelijkertijd dienden ze als souvenir; vergelijkbaar met een ansichtkaart uit de museumwinkel voor de hedendaagse kunstliefhebber.

Fragment van een pelgrimsteken met ridder

1988

But What Am I Supposed To Wear To The Surface Decoration Ball!

Aardewerk, glazuur, 40 x 22 x 22 cm

Collectie Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch

In 2003 nam Grayson Perry de Turner Prize in ontvangst met de woorden: ‘It’s about time a transvestite potter won the Turner Prize’. Niet zozeer zijn travestie, maar met name het ‘pottenbakken’ van Perry maakte hem in de ogen van velen tot een onwaarschijnlijke winnaar van deze prestigieuze kunstprijs. Keramiek lag tot op dat moment ver buiten het blikveld van de smaakmakers van de hedendaagse kunstwereld. Met hun klassieke vormen lijken de vazen op het eerste gezicht traditioneel. Maar niets is wat het wat lijkt in de wereld van Perry. Wie dichterbij komt ziet dat ze stuk voor stuk bedekt zijn met provocerende afbeeldingen, scherpe commentaren en humoristische teksten. Het Bonnefantenmuseum, het Stedelijk museum Amsterdam en het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch hebben verschillende vazen van Perry in hun collectie.

But What Am I Supposed To Wear To The Surface Decoration Ball!

The Walthamstow tapestry

Wol, katoen, acryl en polyester, 140 x 700 cm

Collectie Bonnefantenmuseum, Maastricht

Perry’s fascinatie voor ambacht is eens te meer terug te zien in zijn keuze voor het wandtapijt als medium. Voor het zeven meter lange Walthamstow Tapestry in de collectie van het Bonnefantenmuseum liet hij zich inspireren door Sumatraanse batikwerken en het wereldberoemde tapijt van Bayeux (ca. 1068). Afgebeeld is de levenswandel die de mens aflegt en tijdens deze tocht wordt men geconfronteerd met een eindeloze reeks merknamen. Centraal staat een modieuze Madonna die in plaats van het Christuskind een tas van het merk Chanel in haar armen draagt. In de wereld die Perry hier schept heeft religie plaats gemaakt voor consumentisme.

The Walthamstow tapestry

Gilbert & George

1991

Urinoir

Kleurenfoto, 253 x 426 x 1 cm

Collectie Boijmans van Beuningen, Rotterdam

De kunstpraktijk van Grayson Perry staat in veel opzichten in de traditie van Gilbert & George (1943 en 1942). Dit bekende Britse duo presenteerde zichzelf eind jaren zestig als Living Sculptures, waarmee zij het onderscheid tussen kunst en kunstenaar ophieven. Al hun handelingen in het dagelijks leven werden zo deel van de kunstpraktijk. In hun latere fotomontages staat, evenals bij Perry, sociale ongelijkheid en de hypocrisie van de (Britse) samenleving centraal. Het werk van Gilbert & George is ruim vertegenwoordigd in de collectie Nederland, o.a. in de collecties van het Bonnefantenmuseum, Museum Boijmans Van Beuningen en het Stedelijk Museum Amsterdam.

Urinoir

creditline2.jpg

De aankoop van The Tomb of the Unkown Craftsman is mede mogelijk gemaakt door:

Het Mondriaan Fonds

De Vereniging Rembrandt